Komt volgende fintechklepper uit België?

Adyen-oprichter Pieter van der Does (foto links) is sinds deze week het gezicht van de Europese fintechwereld. ©© BELGAIMAGE

Dankzij het enorme succes van de Nederlandse betaalspecialist Adyen beseffen Europese fintechbedrijfjes dat ook zij tot een multinational kunnen uitgroeien. De Belgische fintechs moeten voornamelijk buitenlands geld zoeken om te groeien.

Geen gongslag, geen champagne en geen toplui die strak in het pak voor de camera's poseren. Met typisch Nederlandse nuchterheid deed Pieter van der Does, de topman van het Amsterdamse Adyen, er woensdag alles aan om dolle taferelen te vermijden bij de langverwachte beursgang van zijn betaalbedrijf.

Tevergeefs. De gretigheid waarmee beleggers zich de afgelopen dagen op Adyen stortten, hadden we niet meer gezien sinds de internethype van eind jaren 90. In slechts enkele uren tijd werd Adyen meer dan 13 miljard euro waard, meer dus dan de 9 miljard euro die onlangs op de staatsbank Belfius werd gekleefd en ruim de helft van wat KBC waard is op de beurs.

Maar van der Does en medeoprichter Arnout Schuijff hebben met Adyen wel meer te bieden dan de vaak loze beloftes waarmee veel internetbedrijfjes in de jaren 90 kwamen aandraven. Het Nederlandse duo zette Adyen zo'n tien jaar geleden in de markt als alternatief voor handelaars die zich blauw betaalden aan banken, softwarebedrijven en kaartleveranciers om hun transacties te verwerken.

De formule slaat aan. De voorbije jaren groeide de specialist in financiële technologie - fintech voor de hipsters - uit tot een winstgevend bedrijf waar nog opvallend veel rek op de groei zit. Adyen mag intussen internetgiganten als eBay, Uber of Booking.com tot zijn klanten rekenen. Het contract met eBay was voor de Nederlanders trouwens wel reden genoeg om een feestje te bouwen met top-dj's als Martin Garrix. Via het Silicon Valley-fonds Iconiq heeft Adyen indirect ook Facebook-baas Mark Zuckerberg en Twitter-oprichter Jack Dorsey als zijn bekendste aandeelhouders.

Geen wonder dat er sinds deze week een 'yes we can'-sfeertje heerst in het Europese fintechwereldje. Met miljardenbedrijven als pakweg de betaalbedrijven PayPal en Stripe, de beleggersapp Robin Hood of de mobiele bank Revolut beperkte de fintechrevolutie zich tot nog toe tot de VS en het VK. Het succesverhaal van Adyen bewijst dat prille fintechstarters ook op dit continent naar de top kunnen doorstoten.

Ook in België? Aan initiatief ontbreekt het alvast niet. Zowat elke grootbank heeft een incubator, waar fintechstart-ups een prominente plaats innemen. Ook de overheid geeft de technologische ontwikkelingen in de financiële sector een duw in de rug. Begin vorig jaar maakte de federale regering nog 15 miljoen euro vrij om in fintechprojecten te investeren. Daarvan ging een deel naar B-Hive, het platform waarmee fintechspelers een beroep kunnen doen op de knowhow van de gevestigde waarden in de financiële industrie en contact kunnen leggen met potentiële investeerders.

'We zijn zeker aan een inhaalbeweging bezig', zegt Xavier De Pauw, die behalve CEO van de onlinebank MeDirect ook voorzitter is van Fintech Belgium, dat ruim vijftig fintechbedrijfjes overkoepelt. 'We hebben de voorbije jaren mooie verhalen gezien. Maar het is nu eenmaal een feit dat Nederland veel vroeger op de fintechkar is gesprongen. Fintech Holland, een koepelorganisatie die vergelijkbaar is met die van ons, krijgt ook veel meer middelen, waardoor het meer promotie in het buitenland kan maken. Daar plukt het nu de vruchten van.'

'Op zich kan hier natuurlijk ook zo'n Adyen ontstaan', meent Stefan Dierckx, de CEO van de bankenconsultant Projective en de medeoprichter van het investeringsfonds SmartFin Capital en het fintechbedrijf The Glue.

'Maar het punt blijft dat je in België veel minder snel het nodige kapitaal kan vergaren om door te groeien. Je kan als start-up nog vrij gemakkelijk beginkapitaal ophalen en in een volgende ronde misschien nog zo'n 5 à 7 miljoen lospeuteren bij sommige investeerders. Maar doorgaans willen die partijen ook relatief snel rendementen zien en cashen.'

'De truc is om een partij te vinden die meegaat in je verhaal en die voor een langere periode aan boord wil blijven', vervolgt Dierckx. 'Als je in een volgende fase iemand zoekt die 20 of 30 miljoen op tafel kan leggen, kan je die nauwelijks vinden.'

Het gevolg is dat je als Belgische fintech met ambities bij buitenlandse geldschieters aanklopt die wel bereid zijn die bedragen te investeren. 'Logisch', zegt Xavier De Pauw. 'Maar daardoor wordt de stap om je bedrijf van de hand te doen beduidend kleiner.'

'Zeker als je ziet welke waarderingen soms de ronde doen, wordt de verleiding om te verkopen groot', vult Dierckx aan. Al vindt hij dat geen typisch Belgisch fenomeen. 'Vergeet niet dat van der Does al een bedrijf had verkocht voor hij met Adyen begon. Hij had zijn schaapjes dus al op het droge en hij had daardoor ook meer vrijheid om zijn nieuwe project geduldig tot een winnaar uit te bouwen.'

3 Belgische Fintechtoppers

Unified Post

De groep uit Terhulpen legde zich aanvankelijk toe op documentenverwerking, maar is intussen uitgegroeid tot een alomvattend platform dat de hele financiële keten in een bedrijf op zich kan nemen. Van factuur of betaling tot het regelen van de arbeidscontracten en een loonbrief. Om verder te groeien tankte Unified Post deze lente nog 25 miljoen euro bij, niet alleen bij de Federale Investeringsmaatschappij en het Vlaamse PMV, maar ook bij een Amerikaanse investeerder en een aantal Belgische familiale vehikels.

Silverfin

De Gentse groep ontwikkelde een vernieuwend boekhoudplatform dat de taken van een accountant grotendeels automatiseert. De doorbraak kwam er twee jaar geleden, toen Silverfin Deloitte België als grote klant binnenhaalde. Sindsdien gaat het hard. Silverfin slaagde er vorig jaar in 4 miljoen euro op te halen bij Index Ventures. Dat Amerikaanse fonds investeerde eerder al in Facebook, Skype, maar ook in Adyen. Samen een ander Silicon Valley-fonds, Iqoniq, investeerde Index Ventures ook in de Brusselse bigdataspecialist Collibra.

Qover

De Brusselse start-up ontwikkelt toepassingen waarmee klanten hun verzekering op maat kunnen maken en werkt achter de schermen ook voor grote namen als Toyota en Deliveroo. Voor die laatste ontwikkelde Qover de arbeidsongevallenverzekering van de koeriers. In de lente van vorig jaar investeerde het Luxemburgse Anthemis nog dik 5 miljoen in het bedrijf.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content