Mama/onderneemster lanceert abonnement voor babykleertjes

Sophie Devolder vond het als jonge moeder zonde veel geld te geven aan babykleertjes die snel te klein worden. ©Brecht Van Maele

In Gent heeft Sophie Devolder Happy Kiddo opgericht, een abonnement voor kinderkleertjes. Voor een vast bedrag kunnen ouders iedere maand hun kindercollectie vernieuwen.

Soms groeien kinderen zo snel dat pas gekochte kleertjes alweer te klein worden nog voor ze één keer gedragen zijn. Met haar pas opgestarte bedrijf Happy Kiddo wil de 29-jarige Sophie Devolder daar verandering in brengen. Ze bouwde een abonnementsformule waarbij ouders een maandelijks bedrag betalen om een bepaald aantal kleren te kunnen huren. Als de kleine er uit gegroeid is, of ouders raken er op uitgekeken, dan kunnen ze de 'verouderde' kleren inruilen voor een andere outfit.

Devolder kwam op het idee nadat ze anderhalf jaar geleden moeder was geworden. Omdat ze duurzaamheid belangrijk vond, wilde ze kwalitatieve kleren kopen voor haar dochtertje Isa, maar ze vond het zonde 40 euro te betalen voor een truitje dat na enkele weken al weer te klein werd en op de tweedehandsmarkt nauwelijks nog iets opbracht.

Ouders selecteren bij Happy Kiddo zelf welke kleertjes ze toegezonden willen krijgen. Aan het einde van iedere maand kunnen ze de kleertjes terugsturen en inruilen voor iets anders. De teruggezonden outfits worden gewassen en gestreken en als ze nog in goede staat zijn, kunnen ze daarna door andere ouders besteld worden. Het aanbod bestaat uit truitjes, broeken, T-shirts, jumpsuits, pyjama's, rokjes en kleedjes voor kinderen tot drie jaar.

Voor vijf kledingstukken betaal je 33 euro per maand, een pakket van 10 stuks kost 62 euro en 15 exemplaren kosten 90 euro per maand. 'Dat lijkt veel, maar als je telkens nieuwe dingen zou moeten aankopen, zit je al gauw aan een veelvoud van dat bedrag', zegt Devolder.

Devolder ziet haar initiatief als een aanvulling op de tweedehandsmarkt voor kinderkleding. 'Sommige ouders hebben geen tijd en zin om tweedehandsbeurzen af te struinen op zoek naar dat ene mooie en degelijke babypakje', zegt Devolder. 'Bij Happy Kiddo kunnen ze zelf online hedendaagse kleding op maat kiezen en hun kledingkast telkens vernieuwen. Hetzelfde geldt voor de dozen vol afdankertjes die je als jonge moeder krijgt, waarvan het merendeel niet je smaak is en in dozen op zolder belandt.'

Devolder krijgt vooral vraag naar Happy Kiddo als cadeauformule. Net als bij een Spotify-cadeaubon geef je dan een aantal maanden kinderkleertjes cadeau zonder je nog zorgen te hoeven maken of de ouders het wel mooi vinden.

De onderneemster was aanvankelijk onderzoekster aan het Centrum voor Duurzame Ontwikkeling aan de UGent, maar ze wilde zelf iets doen om onze kledingconsumptie duurzamer te maken. Ze haalde zes modemerken aan boord, waarvan vijf Belgische en één uit Nederland. Alle kleertjes worden in Europa geproduceerd. 'Geen enkel merk kan garanderen dat het van A tot Z duurzaam is, maar ik werk enkel samen met labels die rekening houden met de sociale- en milieu-impact van hun productie', zegt Devolder.

Leasing is volgens Devolder in heel onze economie aan een opmars bezig. 'Miele verkoopt in Nederland nu ook al wasbeurten in plaats van wasmachines en Philips biedt bedrijven licht aan in plaats van lampen', zegt Devolder. 'De circulaire economie is cruciaal om te evolueren naar een duurzame samenleving en door kleding aan te bieden als een dienst probeer ik het ouders daarin makkelijker te maken.'

Happy Kiddo organiseerde vorige maand zijn eerste startersdagen waarop ouders een kijkje kwamen nemen en de eerste klanten werden binnengehaald. Met haar concept wekte Devolder al de interesse van een grote kledingketen en het is haar bedoeling om snel in andere Vlaamse steden van start te gaan. 'Gent is de ideale proeftuin, maar ik heb bewust gekozen om geen fysieke winkel te openen omdat het met onlineverhuur makkelijker is om op te schalen buiten Gent.'

Kledingbibliotheken

Happy Kiddo is niet het enige startende kledingbedrijfje dat zich richt op de circulaire economie. Ook in Gent startte vorig jaar Skili dat skipakken verhuurt. In Antwerpen liep het voorbije jaar het pop-up initiatief Les ReBelles d'Anvers, een kledingbibliotheek waar kleding van bekende designers ontleend kon worden via een leaseformule. Het proefproject dat in juli ten einde liep, haalde in een jaar tijd 160 abonnees binnen.

Ook in het buitenland zijn er diverse initiatieven, zoals in Amsterdam de Lena Fashion Library en in Parijs L'Habibliothèque die beide werken met een maandelijkse abonnementsformule. Bij het Nederlandse modelabel Mud Jeans kan je een jeansbroek leasen aan 7,50 euro per maand. Na een tijd is de broek afbetaald. Je kan de jeans ook vroegtijdig inruilen tegen een nieuwe, waarna de oude gerecycleerd wordt.

Gesponsorde inhoud

Partner content