Mobiele tool trekt makelaars 21ste eeuw in

©rv

De start-up Sweepbright ontwikkelde een mobiele tool waarmee vastgoedmakelaars in een handomdraai panden kunnen inventariseren en publiceren.

Sweepbright zit nog maar in testfase, maar krijgt steun van enkele belangrijke namen. Ondernemers Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere van het softwarebedrijf Showpad en Jeroen Lemaire van de appbouwer In The Pocket investeerden. Ook het investeringsfonds Greenpark Investments schaarde zich al achter Sweepbright.

We leven in digitale tijden. Maar veel vastgoedmakelaars rekenen vandaag nog steeds op een combinatie van verschillende oude methodes - van Microsoft Excel tot papier - om hun administratie bij te houden. Een verouderd en dus inefficiënt proces, vonden ondernemers Raphael Bochner en Yoram Speaker.

Het duo is al een tijdje actief in de sector. In 2010 stampten ze Gabari uit de grond, een reclamebureau met een specialisatie in vastgoed. Vanuit die achtergrond merkten ze dat er geen enkele tool op de markt was die het werkproces van een vastgoedmakelaar digitaliseert en in één platform combineert.

Daarom bouwden ze die maar zelf. Met het mobiele platform Sweepbright kunnen vastgoedmakelaars voortaan volledig digitaal alle specificaties van een nieuw pand invoeren. Daarbij kunnen ze gebruikmaken van een checklist waarbij alle belangrijke details aangevinkt moeten worden. Maar ze kunnen evengoed een schets van de plattegrond of bepaalde documenten met hun telefoon inscannen en aan het dossier toevoegen of foto's trekken en toevoegen. Eenmaal de listing klaar is, kunnen ze die in een handomdraai publiceren op hun eigen website of op een vastgoedportaal als Immoweb.

Afspraken, mogelijke 'leads' of het eigenlijke verkoopproces opvolgen kan ook via het platform. In principe kan een vastgoedmakelaar dus met enkel een smartphone het gros van zijn werk doen.

Het werkproces van de vastgoedmakelaar digitaliseren en samenbrengen in één mobiel platform, moet de efficiëntie van het makelaarswerk drastisch verhogen. Volgens de makers spendeert een makelaar gemiddeld meer dan een halve dag aan het registreren en publiceren van een nieuw pand. En dat voor 20 tot 50 eigendommen per maand. 'Een paar uur tijdswinst enkel en alleen voor de registratie levert al snel een enorme tijdswinst en efficiëntie op tegen het einde van het jaar', klinkt het.

Die gewonnen efficiëntie is niet alleen een financiële besparing, het moet vooral tijd vrijmaken om de job met meer relevante zaken in te vullen, aldus de makers. 'De jongste maanden beweegt er heel wat in de vastgoedsector. Technologieën zoals 3D, virtual reality en 360-gradenfotografie leiden tot enorme veranderingen. Het wordt voor een makelaar steeds complexer om te voldoen aan een hele reeks nieuwe verwachtingen, zoals expertise in media en advertenties, interieurinrichting, fotografie en juridisch advies.'

Makelaars die Sweepbright willen uitproberen, kunnen zich op de site van het bedrijf aanmelden.

Gesponsorde inhoud

Partner content