Ontwerpers in het nauw door snelle kopieerders Zara en H&M

Kopieën van ontwerpen van designers liggen steeds sneller in de rekken van ketens als Zara en H&M. ©Alexander Popelier

De modeontwerper Kris Van Assche stopt ermee. Hij zegt dat onafhankelijke ontwerpers het hard te verduren hebben. Geld bijeenkrijgen is steeds moeilijker. Bovendien kopiëren ketens steeds meer en steeds sneller.

De Belgische onafhankelijke modeontwerper Kris Van Assche stopt voorlopig met zijn eigen gelijknamige modelabel. Hij zal voortaan volop focussen op zijn rol als artistiek directeur van het Franse prestigieuze modelabel Dior Homme. Aan De Standaard zei hij dat het harde tijden zijn voor onafhankelijke modeontwerpers. Hij wil zich dan ook herbronnen over de toekomst van zijn eigen label.

Van Assche is niet de enige die vaststelt dat het moeilijker is geworden om te overleven. 'Toen ik 15 jaar geleden begon te ontwerpen was er eigenlijk maar één modeweek: die in Parijs. Daar stonden de gebruikelijke modeontwerpers', zegt ontwerper Tim Van Steenbergen. 'Nu zijn er talloze modeweken en modesteden. Bovendien zijn er nu ontzettend veel onafhankelijke modeontwerpers actief. Wie wil overleven, moet keihard werken.'

Door de moeilijkere omstandigheden besloot Van Steenbergen een jaar geleden uitsluitend te ontwerpen voor de Belgische modegroep FNG. Daardoor kwam hij in rustiger vaarwater. 'Het is moeilijk om te groeien als je geen grote organisatie achter je hebt die je in de markt kan zetten. Sinds FNG het zakelijke aspect verzorgt, kan ik me zuiver artistiek bezighouden.'

In de sector valt te horen dat de modewereld veel sneller evolueert. De ontwerpers kunnen dat tempo amper volgen. 'De consument is gewend geraakt aan de snelheid waarmee nieuwe kleding in de rekken ligt. Ketens zoals H&M en Zara lanceren om de zes weken een nieuwe collectie', zegt Jasmijn Verlinden van Flanders Fashion Institute, dat de Vlaamse mode-industrie ondersteunt.

Grote generalistische ketens hebben wel degelijk invloed op de klanten van exclusieve designers, zegt Kirsten Lucrezi van het onafhankelijke label Good On Heels. 'Vroeger kochten mensen een volledige outfit bij een ontwerper. Nu kopen ze er bijvoorbeeld een opvallende jas en combineren ze die met een goedkope broek van Zara.' Bovendien werken modehuizen als Louis Vuitton tegenwoordig ook met zes collecties per jaar, zegt Verlinden.

Zara en H&M gaan niet alleen steeds sneller te werk, ze kopiëren ook veel meer dan vroeger, zegt Lucrezi. 'Kleding die wij in juni in de winkel leggen, moet in het voorjaar worden geproduceerd. Daarom presenteren we de kleding al in januari aan het publiek. Maar niet alleen journalisten en modeliefhebbers kunnen de collectie dan zien, ook concurrenten als H&M en Zara. Zij gaan dan aan de slag. Maanden voor onze kleding klaar is, hebben zij hun kopieën in de winkel liggen. Bovendien ziet de kleding er niet alleen uiterlijk gelijkaardig uit, ook de stoffen die wij gebruiken zijn technisch steeds beter geïmiteerd.'

Volgens Verlinden wordt ook financiering steeds moeilijker voor kleine ontwerpers. 'Als kledingwinkels kleding bestellen, betalen ze de ontwerpers een voorschot van zo'n 30 procent. Maar als ontwerpers nadien naar producenten stappen om de kleding te laten maken, willen die al volledig worden betaald. Ontwerpers moeten dus een manier vinden om hun inkomsten, die ze pas maanden later van winkels krijgen, voor te schieten als kleding in productie gaat.'

'Prefinanciering in orde krijgen, klanten die niet betalen... Ik heb het ook allemaal meegemaakt', zegt Van Steenbergen. 'Ik heb nooit privé kunnen sparen. Alles stak ik in mijn bedrijf. Dat kon niet anders.'

Ook Lucrezi weet maar al te goed dat het moeilijk is om de eindjes aan elkaar te knopen. 'Banken worden steeds terughoudender om geld te lenen, want zij horen de slechte verhalen uit de modesector ook. Tenzij je een groot eigen vermogen hebt, lukt het niet meer zonder een goede bank en een goede investeerder.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect