Oprichters Take Eat Easy maken elektrische fiets slim en betaalbaar

Met Cowboy mikken Tanguy Goretti en Adrien Roose vooral op een jong en hip publiek. ©© Saskia Vanderstichele

Twee jaar nadat hun bezorgdienst over de kop is gegaan, willen de oprichters van Take Eat Easy de wereld veroveren met een betaalbare en hippe elektrische fiets.

In de Regentschapsstraat in Brussel, vlak bij het koninklijk paleis, werkt een team van negen mensen aan de fiets van de toekomst. In een pand vol kunstgalerijen maakt Cowboy, een start-up die voor een deel verrees uit de as van de bezorgdienst Take Eat Easy, een e-bike die deze maand wordt gelanceerd.

Cowboy werkt niet in een gebouw vol kettingolie en mannen in overalls, maar in een kantoor dat meer een jong techbedrijf lijkt. Op een parketvloer staan twee zwarte fietsen, die evengoed voor een hippe koffiebar hadden kunnen staan. Volledig zwart montuur en dito banden, lampen ingebouwd in het frame.

Adrien Roose, die samen met Karim Slaoui en Tanguy Goretti Cowboy oprichtte, stapt naar een fiets en haalt zijn smartphone boven. Hij tokkelt even op het scherm, waarna de lampen van de fiets oplichten. 'Zo, die is klaar voor gebruik.' Hij wijst naar een kaartje op zijn smartphone. 'Als de fiets ooit gestolen zou worden, blijft de gps-functie werken, waardoor je kan zien waar hij zich bevindt.' Het is een van de vele snufjes in de Cowboy-fiets. 'We fietsen zelf veel en zien de voordelen van de elektrische fiets, maar de meeste e-bikes vinden we lelijk, duur of minder slim.'

Ondanks die gebreken nemen elektrische fietsen een steeds groter deel van de markt in. Vorig jaar werden in België 485.168 fietsen verkocht, waarvan 45 procent elektrisch. Daarmee doen ze het met ruime voorsprong beter dan de stadsfietsen (25,5%) en racefietsen (10,7%). 'We mikken zowel qua prijs als met ons model vooral op een jong en hip publiek. We richten ons op mensen die nu al fietsen maar meer comfort willen, maar evengoed op autobestuurders die meer willen sporten', zegt Roose.

Deelfietsen

Met de opkomst van de deeleconomie en initiatieven als Velo Antwerpen rest de vraag of jongeren nog wel een eigen fiets willen. 'Bike-sharingdiensten zijn vooral in China razend populair. We bestuderen die trend uiteraard, maar ik zie die hier nog niet zo snel doorbreken, zeker niet bij de doelgroep die wij voor ogen hebben. Je kan niet zomaar duizenden vrij dure fietsen op straat zetten. Mensen springen er veel te laks mee om, terwijl ze wel een zekere kwaliteit verwachten.'

Cowboy wil de prijs vooral laag houden door zo veel mogelijk stappen van het proces zelf in handen te houden. Niet alleen de productie, ook de distributie van de fietsen. Die zijn niet bij de traditionele handelaars te koop, enkel via de webshop van het bedrijf. 'Omdat mensen pas overtuigd kunnen worden als ze onze fiets eens uitproberen, lanceren we binnenkort een reeks testritten in Brussel, Antwerpen en Gent. Daarnaast bieden we testritten op verzoek aan, waarbij we bij geïnteresseerde kopers thuis langsgaan.'

Op die manier ervaren kopers meteen hoe het is om te rijden met een elektrische fiets, nog altijd de belangrijkste manier om te overtuigen. 'Mensen hebben veel vragen en vooroordelen over elektrische fietsen. Over het laden van de batterij, bijvoorbeeld. Bij ons moet je die er gewoon uithalen en de stekker in het stopcontact steken. Bij de modellen van VanMoof zit de batterij in het kader verwerkt, waardoor je de hele fiets dicht bij een stopcontact moet zetten.'

Met VanMoof noemt Roose een belangrijke concurrent. De Nederlandse fietsenproducent brengt sinds 2009 een elektrische fiets uit die voor dezelfde hippe doelgroep. Met succes, want hij verkocht al meer dan 60.000 fietsen. VanMoof heeft vestigingen in onder meer New York en Taipei. In 2017 haalde het 6,5 miljoen euro op: 4 miljoen via investeerders en 2,5 miljoen via crowdfunding.

'Met een startprijs van 3.000 euro is hun fiets een pak duurder, waardoor ze op een ouder publiek mikken', zegt Roose. Andere concurrenten van Cowboy zijn onder meer Roetz, Ampler en Qwic. In de strijd om de stijlbewuste fietser die van technologische snufjes houdt, lijkt de lage prijs de troef van Cowboy te worden.

Niet dat Cowboy ongewapend aan de start verschijnt. Het heeft 2,4 miljoen euro opgehaald bij Index Ventures, Hardware Club, Kima Ventures en andere businessangels. 'Die investering was broodnodig', zegt Roose. 'Om hardware te bouwen heb je geld nodig. Als je enkel software ontwikkelt, is het iets makkelijker om zonder kapitaal te experimenteren.'

Naïef

Investeerders brengen ook een zekere druk met zich mee, maar die kennen de oprichters van Cowboy maar al te goed. Roose en Karim Slaoui stonden aan de wieg van Take Eat Easy, dat ruim 16 miljoen euro ophaalde. Toen de bezorgdienst 350.000 gebruikers had, moest hij in juni 2016 alsnog de handdoek in de ring gooien. De start-up kon niet opboksen tegen Deliveroo en de investeerders - waaronder het Duitse Rocket Internet - wilden er geen extra kapitaal in steken.

'Een van de belangrijkste lessen die we uit die periode onthouden, is dat je investeerders moet zoeken die echt in je geloven. We geloven dat we nu meer kans op overleven hebben omdat we in een andere markt zitten. Investeerders zijn op zoek naar start-ups in markten waar één bedrijf alleenheerser kan worden. Kijk naar de bedragen die Uber en Deliveroo ophaalden. Dat beseften we nog niet toen we met Take Eat Easy begonnen, we waren zo naïef te denken dat er plaats was voor meerdere spelers. In die markt was dat niet het geval, maar hier wel. Als VanMoof morgen aankondigt dat het 100 miljoen heeft opgehaald, is dat ook goed voor ons. Het voedt dan mee de markt op, waar ook wij van kunnen profiteren.'

COWBOY-FIETS

Bereik: 50 kilometer.

Batterij: laadt op in 2,5 uur.

Gewicht: 16 kilogram.

Prijs: 1.790 euro, tegenover 2.325 euro voor een doorsnee elektrische fiets.

Gesponsorde inhoud

Partner content