Orange ziet groei tv-abonnees vertragen

De telecomoperator Orange Belgium ziet de groei van het aantal tv-klanten vertragen. Toch behoudt CEO Michael Trabbia het vertrouwen dat er eind dit jaar 100.000 abonnees zijn.

Orange Belgium-CEO Michael Trabbia liet in april als uitdager van de twee grote spelers Proximus en Telenet duidelijk zijn ambitie blijken. 'Tegen eind dit jaar moet Orange Belgium 100.000 tv-klanten hebben', klonk het toen.

Dat zou een verdrievoudiging zijn tegenover eind 2016. Op dat moment waren er 33.400 tv-klanten. Maar Orange dook gisteren onder de lat van ongeveer 17.000 nieuwe abonnees per kwartaal. In het jongste kwartaal kwamen er 14.500 bij, waardoor het aantal abonnees afklokt op 64.300.

Toch maakt Trabbia zich geen zorgen over de groei van het aantal tv-abonnees. De vertraging in het tweede kwartaal schrijft hij toe aan de 'intensieve promotiecampagnes' van de twee andere spelers.

De cijfers van het tweede kwartaal waren bovendien nog niet beïnvloed door de begin juli ingevoerde 'easy switch'-maatregel. Die stipuleert dat klanten makkelijker van operator moeten kunnen veranderen voor internettoegang of kabeltelevisie.

Voortaan moet de nieuwe operator instaan voor het afsluiten van het oude contract. Dat garandeert de continuïteit van de dienstverlening. Veel mensen zien een overstap niet zitten omdat ze vrezen dat hun toegang tot het internet of kabeltelevisie een paar dagen wordt onderbroken. Als prijsbreker denkt Orange van de maatregel te kunnen profiteren.

Orange Belgium heeft nog twee ijzers in het vuur liggen om de groei op peil te houden. 'Het vierde kwartaal is traditioneel commercieel erg sterk', stelt Trabbia. Tegelijk bouwt Orange aan een app waarin klanten het tv-aanbod mobiel - via hun smartphone of tablet - kunnen bekijken. De timing voor de oplevering is evenwel niet duidelijk.

De derde speler gaat niet inzetten op eigen content om het aantal tv-abonnees op te krikken. 'We zijn een distributeur', zegt Trabbia. 'We hebben geen ambitie om mee te stappen in de logica van exclusieve content, waarvoor gebruikers een kleine som bijbetalen.'

Hij zet Orange zo neer als een prijsbreker die het houdt bij een prijsbewuste basis en zich niet bezighoudt met duurdere extraatjes, zoals een voetbalaanbod. Telenet en Proximus bieden allebei voetbalwedstrijden uit de Belgische eerste klasse, de Jupiler Pro League, aan. In die strijd waagt Trabbia zich niet. 'Slechts 10 procent van de Belgen wil echt bijbetalen voor een voetbalaanbod.' Orange houdt het bij een gratis aanbod, met de sportzender Eleven die voetbalwedstrijden in onder meer Spanje, Italië en Frankrijk aanbiedt.

Voor Orange is de ontwikkeling van de tv-poot belangrijk om als 'vol' aanzien te worden. De operator had al langer een mobiel aanbod en vast internet, maar lanceerde pas vorig jaar in mei een tv-aanbod. Hij richtte zich daarmee eerst op de bestaande klanten, zodat die niet zouden overlopen naar het tweetal Proximus-Telenet, die geroutineerd zijn in het aanbieden van een bundel met internet, tv en mobiele telefonie. Later lanceerde Orange 'Love', een prijsbewuste bundel waarmee het klanten wil afsnoepen van het duo.

Het is afwachten of Trabbia en de zijnen op langere termijn echt een voet tussen de deur krijgen. De CEO streeft tegen eind 2020 met zijn tv-aanbod naar een marktaandeel van 10 procent. Dat is goed voor 450.000 klanten. Dan rijst de vraag of Proximus en Telenet dat zullen laten gebeuren. Analisten zijn sceptischer: zij mikken op een marktaandeel van iets meer dan 6 procent.

'VER VAN EEN AKKOORD'

Orange Belgium-CEO Michael Trabbia hield zich gisteren relatief op de vlakte over de discussie die losbarstte na de marktanalyse van de telecomregulator BIPT. Die drong erop aan dat Proximus zijn supersnel glasvezelnetwerk, waarin het investeert, openstelt voor andere spelers. 'We hebben van in het begin duidelijk gemaakt dat we willen participeren in glasvezel, maar de eerste respons is eerder negatief.' Trabbia juicht toe dat de regulator druk uitoefent om het netwerk te openen. 'Het is beter het op voorhand te openen dan a posteriore.' Maar voorlopig zit er weinig schot in de onderhandelingen met Proximus. Proximus-CEO Dominique Leroy vreest extra kosten bij de openstelling. 'Er zijn discussies, maar we staan nog erg ver van een akkoord', verzucht Trabbia.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content