Pak de poen, Koen

Een kapitale fout van ons industrieel beleid. Zo kapittelde Bpost-topman Koen Van Gerven vorig jaar de weigering van de marktenregulator BIPT om de postzegelprijs te verhogen. Van Gerven had gevraagd de postzegelprijs voor binnenlandse brieven tot 2 kg, pakjes tot 10 kg en aangetekende brieven voor particulieren - het 'kleingebruikerspakket', zeg maar post voor de gewone man - te mogen optrekken. Maar het BIPT zei njet omdat de winstmarge ver boven de aanvaardbare 15 procent lag. Kan niet, aldus het BIPT. De niet-verhoging kostte Bpost 20 miljoen euro, jeremieerde Van Gerven.

Maar dit jaar kon hij de 'kapitale fout' rechtzetten. De Belgische regering - die 51 procent van Bpost bezit en elk jaar een slordige 130 miljoen euro dividend opstrijkt - voerde een nieuwe postwet in op maat van zijn dochter. Daardoor kon Bpost in 2018 zijn tarieven verhogen zonder de bemoeienis van het BIPT, dat als regelgever buitenspel werd gezet.

Tegelijk voerde de regering ook een nieuwe 'price-cap' of berekeningsformule in, waardoor Bpost niet langer maximaal 15 procent winstmarge mag boeken. Een percentage dat het BIPT als 'een redelijke norm' hanteerde op basis van marges bij andere operatoren. Dankzij de nieuwe prijsverhogingen haalt Bpost voor sommige producten winstmarges tot 30 procent, valt bij het BIPT te horen.

Nieuw is dat Bpost volgend jaar opnieuw prior- en non-priorzegels uitgeeft. Met prior krijg je de brief de dag nadien geleverd, met non-prior uiterlijk drie dagen na de verzending. De nieuwe priorpostzegel zal 1 euro kosten, de non-prior 95 cent. Nu kost een postzegel 87 cent. Voor een brief die de volgende dag de bus in moet, betaal je dus vanaf 1 januari 15 procent meer. Als je tien postzegels koopt, betaal je voor prior- en non-priorexemplaren respectievelijk 97 en 92 cent. Heb je nog oude postzegels, dan worden die automatisch non-prior. Wat had je gedacht?

Volgens het BIPT zal 'de kleine gebruiker' in vergelijking met 2017 50 tot 100 miljoen euro meer betalen voor de diensten van Bpost. De postgroep raamt de extra inkomsten uit de verhoging van de postzegelprijs op een slordige 60 miljoen. Volgens Bpost bedraagt de tariefverhoging voor 'alle producten van de binnenlandse post' gemiddeld 4,6 procent. Het BIPT heeft het over een gemiddelde stijging bij het 'kleingebruikerspakket' van 7,4 procent. De regulator gaat volgend jaar controleren of de prijs van de non-priorzegels marktconform is.

Bpost zegt dat de tariefverhogingen nodig zijn om de dalende brievenpost te compenseren. Dit jaar wordt een daling van 7 procent verwacht. Maar op korte termijn houdt Bpost rekening met 9 procent. Van Gerven mag de overheid op zijn blote knieën bedanken dat ze voor hem de postwet aanpaste. Toen het BIPT in 2017 de prijsverhoging afketste, bestempelde de CEO de afkeuring als een bewijs van 'de onbetrouwbare regelgeving in ons land'. Een investeerder in Londen bestempelde België daarna als een Mickey Mouse-land, zei Van Gerven.

Benieuwd of hij dat durft te herhalen tegen de mensen die na Nieuwjaar postzegels gaan kopen in het postkantoor.

Marc De Roo

Redacteur Ondernemen

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect