Sint-Pieters-Leeuw weert sluipverkeer met slimme poort

De poort laat hulpdiensten binnen, maar houdt sluipverkeer buiten. ©© Bart Kerckhoven/MozkitoTO

Als eerste gemeente in België weert Sint-Pieters-Leeuw sluipverkeer met een heuse poort. Deskundigen vinden de maatregel erg drastisch.

De slimme poort staat in de Herdeweg en treedt volgende week in werking, meldde Het Nieuwsblad gisteren. De smalle straat in Sint-Pieters-Leeuw, vlak bij de grens van de Brusselse gemeente Anderlecht, heeft alle kenmerken van een stil landweggetje: weinig bewoners en akkers met tuinbouwgroenten. Maar de straat kampt al tijden met een overvloed aan sluipverkeer. Per dag rijden zo'n 700 auto's door de straat.

Verbodsborden met 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' hielpen amper. 'Door de omvang van het probleem kostte het de lokale politie te veel tijd en capaciteit om het verbod te controleren. 'Dit soort handhaving is ook niet onze prioriteit', zegt korpschef Mark Crispel aan De Tijd. Eerder waren al karterblokken geplaatst, waar alleen hoge voertuigen zoals tractors overheen kunnen. 'Die waren in principe voldoende, maar ze hadden ook nadelen', zegt Crispel. 'Bewoners en handelaren moesten door de blokken soms ver omrijden.'

Door de dynamische poort kunnen bewoners en lokale handelaren door de straat rijden, maar sluipverkeer niet meer. 'Wie geregistreerd staat, kan de poort opbellen. Als het systeem het telefoonnummer herkent, gaat de poort open', zegt Crispel. 'Wie niet geregistreerd staat, komt er dus niet meer door.'

In Sint-Pieters-Leeuw staan op 60 plaatsen borden met 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'. Toch wil Crispel niet op al die plaatsen een poort plaatsen. 'De poort in de Herdeweg maakt het werk van de politie lichter, maar waar controle volstaat is zo'n poort niet nodig.'

Ook de hulpdiensten kunnen door de poort rijden. Zelfs bij een storing kunnen ambulance, brandweer en politie de straat inrijden. Ze hebben een code waarmee ze de poort ter plaatse kunnen openen en de dispatching kan hem op afstand bedienen.'

Koen Peeters, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), vindt dat de gemeente Sint-Pieters-Leeuw een drastische maatregel neemt. 'Ik ken de exacte situatie in de straat niet, maar om de keuze van de gemeente te rechtvaardigen moet het om een gigantisch probleem gaan. Een gemeenteweg afsluiten met een poort is nogal ingrijpend en visueel storend. Het is gek dat er niet voor een verdwijnpaaltje gekozen is.'

Volgens Cathy Macharis, hoofd van de onderzoeksgroep MOBI aan de Vrije Universiteit Brussel, is de poort in Sint-Pieters-Leeuw niets nieuws. 'De meeste binnensteden nemen gelijkaardige maatregelen, alleen kiezen zij meestal voor paaltjes. Paaltjes of een slagboom bereiken in principe hetzelfde resultaat, maar een hek geeft visueel een andere boodschap. De associatie met de Berlijnse Muur is snel gemaakt.'

Voorlopig heeft het BIVV geen reden om aan te nemen dat meer gemeenten plannen hebben om straten af te sluiten met poorten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content