Slimme armband senioren heet voortaan 'Zembro'

De eerste duizend Zembro-armbanden zijn van de fabriek in Taiwan onderweg naar België. ©Emy Elleboog

De Embracelet, de geconnecteerde armband voor senioren, komt deze week op de markt. Maar wel met een nieuwe merknaam: Zembro.

Wat hebben de politicus Wouter Beke, de digitale goeroe Peter Hinssen en reclameman Marc Fauconnier met elkaar gemeen? Alle drie investeerden ze, samen met een kleine 60 andere aandeelhouders, in de ontwikkeling van een slimme armband die senioren moet helpen om langer zelfstandig te blijven wonen.

Het plan voor de Embracelet, zoals de armband eerst gedoopt werd, ontstond in 2013 na een rondreis van ruim twintig Vlaamse ondernemers in Silicon Valley. Met het project wilden ze de 'goesting' voor ondernemerschap aanzwengelen en aantonen dat het ook in Vlaanderen mogelijk is om digitaal te innoveren.

Vandaag, ruim twee jaar nadat het wilde plan het licht heeft gezien, zijn de eerste duizend armbanden van de fabriek in Taiwan onderweg naar België. Zo'n 300 daarvan worden geleverd aan klanten die via de website al op voorhand hadden besteld. Op één punt wijkt het product echter af van de oorspronkelijke plannen: het merk Embracelet werd omgedoopt tot Zembro.

Volgens topman Johan De Geyter van Uest, het bedrijf dat de armband ontwikkelde, bekt de nieuwe naam beter in andere talen. Het is immers de bedoeling om het toestel de komende maanden ook in andere Europese landen te lanceren. Bovendien is er nu geen verwarring meer mogelijk met bestaande merken, wat voor Embracelet wel het geval was.

Het toestel wordt eerst gelanceerd in België en Nederland. 'We verkopen rechtstreeks via onze website en op gespecialiseerde beurzen, maar we gaan dat aanvullen met een aantal ervaringspunten, zoals apothekers, zorgwinkels en telecomwinkels, waar mensen het product kunnen testen. Tegen eind dit jaar willen we 15 ervaringspunten hebben in Vlaanderen en 30 in Nederland. Voor volgend jaar mikken we op respectievelijk 50 en 100 punten.'

Zembro wordt ook een overkoepelend merk voor andere toestellen of diensten die Uest nog op de markt wil brengen, zegt De Geyter. 'We hebben de jongste maanden veel voorstellen gekregen voor andere producten die een connectie kunnen maken tussen generaties. Tegen eind dit jaar denken we uit die voorstellen een keuze te zullen maken.'

De Zembro is niet het eerste product dat senioren in staat stelt om alarm te slaan bij een ongeval. Er bestaan bijvoorbeeld ook zogenaamde seniorentelefoons die over een alarmknop beschikken. Maar er zijn een aantal belangrijke verschillen, zegt De Geyter. 'De armband werkt zowel binnen als buiten, je kan ermee onder de douche, en hij heeft een batterij die tot tien dagen meegaat.'

Een ander verschil is dat Uest rond het toestel een community wil opbouwen van gebruikers, om op basis van hun feedback de functionaliteit te verfijnen. 'De komende maanden zullen we daarvoor regelmatig software-updates uitbrengen', zegt De Geyter.

Aan concrete verkoopprojecties wil de CEO zich nog niet wagen, maar Uest heeft wel de ambitie om een significante speler te worden in de markt van assistentietechnologie voor senioren. 'Dat betekent dat we in die markt een dubbelcijferig marktaandeel willen halen.'

WAT IS ZEMBRO

De Zembro-armband is in eerste instantie bedoeld voor oudere personen die nog zelfstandig wonen. Wanneer er iets fout gaat, kunnen ze met een alarmfunctie op de armband snel de hulp inroepen van een aantal contactpersonen. Zij krijgen dan een notificatie via de bijbehorende app op hun smartphone, en kunnen ook zien of iemand anders al op de oproep heeft gereageerd.

De Zembro is in heel Europa te gebruiken. De connectie verloopt via het gsm-netwerk, zelfs op plaatsen waar het signaal te zwak is om te telefoneren. 'We hebben bijna 100 procent dekking', zegt De Geyter. 'We hebben ook afspraken met alle operatoren waardoor de armband altijd het mobiele netwerk met het sterkste signaal zal kiezen.'

De armband kost eenmalig 399 euro, of 18 euro per maand indien u hem afbetaalt in een tweejarig contract. Daarnaast betalen gebruikers 9,5 euro per maand voor de connectie en de extra diensten. Wie ook een beroep wil doen op een professionele alarmservice, betaalt 12 euro extra per maand.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect