Soudal blaast overname Westerlo af

Westerlo-verdediger Kenneth Schuermans in actie. De laatste plaats in de rangschikking heeft niets te maken met het afblazen van de extra kapitaalinbreng, luidt het. ©© Photonews

'De visies over de te volgen strategie liggen te ver uiteen', zegt Soudal- topman Vic Swerts. 'Daarom blazen we de investering in de voetbalploeg Westerlo af.'

De lijm- en siliconenproducent Soudal gaat de voetbalclub Westerlo dan toch niet overnemen. 'We hadden een ambitieus investeringsplan, maar liepen vast op princi- piële discussies met het bestuur', liet het bedrijf weten. Na de zoveelste patstelling vorige week blies Soudal-eigenaar Vic Swerts (75) de geplande deal af.

Swerts - die ook hoofdsponsor is van de club en dat tot nader order ook blijft - had nochtans grootse plannen. Hij zou een kapitaalverhoging doorvoeren van 'ettelijke miljoenen euro's' ('maar minder dan 10 miljoen') en zo een meerderheidsbelang 'tussen 51 en 99 procent' verwerven in Westerlo.

Die geplande verse middelen zouden in de eerste plaats in het sportieve worden geïnvesteerd. Om meer sponsors aan te trekken zou het 8.000 zitjes tellende stadion 't Kuipke nieuwe skyboxen en businessseats krijgen, er zou 50.000 tot 100.000 euro worden geïnvesteerd in betere medische begeleiding en er zouden nieuwe spelers worden aangekocht. Swerts wou van Westerlo een middenmoter maken in de Jupiler Pro League.

Maar dat plan valt dus in duigen. Dat Westerlo laatste staat in de rangschikking heeft met het afspringen van de deal niets te maken, zegt Soudal-woordvoerder Luc Thys. 'We sponsorden de club ook toen die in tweede klasse speelde.'

Alles draait rond een verschil in visie over de toekomst van de club. Niet over het investeringsbedrag, want dat geld stond al een tijd op een geblokkeerde rekening. Het ging vooral over de investeringen die erna moesten komen om de uitbreidingsplannen en de toekomstige intenties, waarover maanden uitvoerig was onderhandeld, realiseerbaar te maken. Daar bleek het water tussen Swerts en het bestuur te diep.

Swerts wou naar verluidt een businessplan dat vooruit keek - 'stilstaan is achteruitgaan' - zoals in een 'echt' bedrijf. Hij wou dat de club 'zichzelf heruitvindt'. Zelf bouwde Swerts het Kempense Soudal uit tot een winstgevende multinational met 45 vestigingen weeldwijd en een omzet van 670 miljoen euro, met de ambitie om tegen 2020 naar 1 miljard euro te gaan. Die dynamiek wou Swerts ook in de club injecteren.

Hij wilde de leiding van de club professionaliseren en beter communiceren om extra toeschouwers, fans en sponsors aan te trekken. Naast de kapitaalverhoging wou hij een plan zien waarmee de club - die nog meer dan andere clubs een 'familieclub' is, zo zeggen diehard supporters - nieuwe bronnen van inkomsten aanboort die 'duurzaam' zijn. 'Nieuwe sponsors kan je enkel aantrekken met een goed businessplan', is in de entourage van Swerts te horen. Maar het vertrouwen raakte zoek. 'Niet alles was bespreekbaar en als je niet alles ter discussie kunt stellen, is er een probleem.'

Toen de onderhandelaars er niet in slaagden de laatste puntjes op de i te zetten, haakte Swerts af. Trouw aan zijn uitspraak die hij bij de aankondiging van de kapitaalverhoging en zijn voorstelling als nieuwe voorzitter in juli had gedaan: 'Wie betaalt, wordt de baas.'

Voetbal is plezant, zei Swerts toen . 'Maar om het plezant te houden, moet je mikken op succes. En succes is: in eerste klasse oprukken van de staart naar de middenmoot.'

Swerts, die zich ook terugtrekt als voorzitter, wou gisteren geen commentaar kwijt. Als hoofdsponsor blijft hij liever op de vlakten. 'We hebben nog altijd het beste voor met de club', zegt Thys in zijn plaats, 'en blijven Westerlo een warm hart toedragen. We hopen dat er een andere oplossing uit de bus komt'.

Want de club heeft geld nodig, is elders te horen. Cryptisch voegt Soudal er aan toe 'dat het huidige bestuur nu opnieuw de volledige vrijheid krijgt om de toekomst zelf in te vullen'.

Soudal verwijst voor meer uitleg naar de huidige clubmanager en voormalige voorzitter Herman Wynants, de N-VA-politicus die KVC Westerlo groot maakte. Ook hij wil geen commentaar geven. 'Ik moet het eerst bespreken met mijn raad van bestuur.'

Soudal blijft wel hoofdsponsor van Westerlo tot 2020. Het bedrijf benadrukte gisteren ook dat het naamsponsor blijft van de wielerploeg Lotto-Soudal. Swerts blijft ook sponsor van het veldrijden, met onder meer de organisatie van de Soudal Classic.

PROFIEL SOUDAL

> Grootste onafhankelijke producent van mastieken, lijmen en isolatieschuimen in Europa.

> Eigendom van Vic Swerts (75).

> Telt 2.400 werknemers, 15 productievestigingen, goed voor 670 miljoen euro omzet.

> Hoofdsponsor van de voetbalclub Westerlo en naamsponsor van de wielerploeg Lotto-Soudal.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect