SuperNova overtuigt, maar moet nog groeien

©Wim Kempenaers

Het techfestival SuperNova kon op zijn allereerste dag veel aanwezige investeerders en bedrijven overtuigen. Al is er nog heel wat ruimte om het evenement meer uitstraling te geven.

Bezieler Jurgen Ingels en co-organisator Flanders DC mochten gisteravond tevreden terugblikken op de eerste dag van de eerste editie van het SuperNova-festival. Grote organisatorische nachtmerries bleven uit, en een nazomerzonnetje en enkele topsprekers hielpen de ongemakken snel vergeten.

Het festival verwacht nog tot en met zondag 15.000 bezoekers, maar de meesten van hen zullen pas dit weekend afzakken naar de buurt rond het Eilandje, wanneer SuperNova de deuren opent voor het grote publiek. Gisteren en vandaag is de conferentie alleen bestemd voor zakelijke bezoekers.

Een hoofddoelstelling van Ingels was Belgische groeibedrijven de kans bieden om in korte tijd contacten te leggen met investeerders van topniveau. In die opdracht lijkt SuperNova goed te slagen. Over de twee dagen heen krijgen verschillende scale-ups van eigen bodem de kans om in een pitch van acht minuten de aandacht te vragen van potentiële geldschieters.

Uit de presentaties bleek alvast dat ons land al een mooie verzameling groeiers telt die op zoek zijn naar nieuw kapitaal. De uitschieter is de medische scale-up Ontoforce, met een ronde die tot 50 miljoen euro kan oplopen (lees hiernaast).

Een festival als SuperNova is belangrijk om de aandacht van internationale investeerders de komende jaren te trekken. Ook in het buitenland is al meermaals gebleken dat toonaangevende evenementen, zoals Slush in Helsinki en de Web Summit in Lissabon (vroeger Dublin), helpen een positief imago te creëren en zo het 'ecosysteem' rond groeibedrijven versterken.

Met een budget van ruim 3 miljoen euro is meer mogelijk dan eender welke andere techbeurs in ons land al kon verwezenlijken. Tegelijk merk je dat het niet genoeg is om spectaculair uit te pakken. Het conferentiegedeelte kan pronken met topsprekers als Seth Godin, Biz Stone en Ray Kurzweil, maar een warme rechthoekige tent met een krakende tribune en een slechte akoestiek is niet meteen een zaal waar die mensen het best tot hun recht komen.

Een dieptepunt gisteren was de presentatie van Vivienne Ming, een specialiste in artificiële intelligentie. Ze raakte zichtbaar geënerveerd door een microfoon die het gedurig liet afweten.

Ook de exporuimte waar vooral Belgische techbedrijven hun kennen en kunnen tentoonspreiden, oogt wat sjofel: een vrij donkere ruimte waar de stands worden afgebakend door metalen stellingen met houten planken ertussen. Voor sommige start-ups is dat wellicht prima, maar als gevestigd bedrijf verwacht je toch iets meer.

De locatie van SuperNova is dan weer wel top: langs de oevers van de Schelde, op loopafstand van de hippe bars van het Eilandje en het centrum van de stad. Waarmee vooral is aangetoond dat Antwerpen en Vlaanderen behoefte hebben aan een moderne, multifunctionele en voldoende grote congresruimte op zo'n toplocatie. De Antwerpse N-VA-zwaargewichten Bart De Wever en Philippe Muyters leken er gelukkig geen last van te hebben. Op drie weken voor de verkiezingen smulden ze van de media-aandacht tijdens een hectische persrondleiding die meer show dan inhoud bood.

Alles bij elkaar is het misschien maar goed dat de organisatoren er net niet in geslaagd zijn om de Amerikaanse oud-president Barack Obama te strikken voor een keynote. Het bezoek van Obama was zo goed als rond, maar sprong toch nog af wegens de te complexe logistiek en beveiliging. Obama is deze week wel te gast in Nederland op de Amsterdamse conferentie Forward Thinking Leadership, waar ook de Vlaamse marketeer Steven Van Belleghem een van de sprekers is.

Alles bij elkaar heeft het zakelijke luik van SuperNova inhoudelijk zijn bestaansrecht bewezen, maar aan de verpakking moet nog geschaafd worden. Het is nu nog afwachten hoe goed SuperNova scoort met het publieksfestival. Dit weekend staan op 16 locaties op het Eilandje gratis demonstraties gepland rond onder meer mode, mobiliteit, voeding en duurzaamheid.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content