Ter Beke en Sioen ronden kaap van half miljard euro omzet

Twee Belgische familiebedrijven zijn afgelopen week over de lat van 500 miljoen euro omzet gesprongen. Met respectievelijk charcuterie en technisch textiel zijn Ter Beke en Sioen Industries topspelers in Europa.

Wat hebben een textielmaker als Sioen Industries en een producent van charcuterie en lasagne als Ter Beke met elkaar gemeen? De twee Belgische beursgenoteerde familiebedrijven kondigden deze week aan dat ze de historische kaap van 500 miljoen euro omzet hebben gerond.

Ter Beke is in handen van de Oost-Vlaamse familie Coopman en maakt charcuterie voor de huismerken van supermarktketens en de lasagne van Come a Casa. Sioen maakt industrieel textiel als vrachtwagenzeilen, brandweerpakken en kogelvrije vesten.

Ter Beke zag de verkoop in 2018 aandikken met 37 procent tot 680 miljoen euro, de recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) met 36 procent tot 50,2 miljoen euro. Die groeispurt is te verklaren door vier grote overnames in 2017: de Franse pastaproducent Stefano Toselli, de Centraal-Europese joint venture The Pasta Food Company, het Nederlandse Offerman en het Britse KK Fine Foods.

Ook Sioen is in de afgelopen jaren fors gegroeid door overnames. Meestal ging het om kleinere overnames, maar in 2017 ving CEO Michèle Sioen een grote vis met het Britse James Dewhurst. In een jaar steeg de groepsomzet met een kwart. Vorig jaar stegen de omzet en de winst verder. De omzet ging 7 procent hoger naar 506,2 miljoen euro, de ebitda steeg even hard, naar 68,6 miljoen euro.

Bij beide bedrijven staat de tweede generatie aan het roer. Bij Sioen zit ze met Michèle Sioen ook in de cockpit. Ann Coopman en zus Dominique kozen ervoor een externe CEO aan het roer te zetten toen vader Daniel Coopman het bedrijf doorgaf.

Beide bedrijven hadden ook af te rekenen met moeilijke periodes. In 1999 kostte de dioxinecrisis Ter Beke 10 miljoen euro. Een week lang waren alle fabrieken gesloten en zaten 800 arbeiders werkloos thuis.

Sioen zag zwarte sneeuw toen in 1991 het hele bedrijf in Ardooie afbrandde. Oprichter Jean-Jacques Sioen bleef niet bij de pakken zitten en bouwde een splinternieuwe fabriek. In 2008 begon een nieuwe crisis. Door de kredietcrisis stortte de transportsector in. Een drama. 50 procent van de omzet kwam toen nog van dekzeilen voor vrachtwagens. Michèle Sioen herpakte zich en diversifieerde via overnames. 'Groeien via overnames gaat veel sneller. En ja, het mocht wel sneller gaan.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect