Turken krijgen Oost-Vlaams brood vers op hun bord

Topman Guido Vanherpe leidt koning Filip rond in de La Lorraine-vestiging in Warschau. ©BELGA

De bakkerijgroep La Lorraine heeft naast haar bakkerij in Polen nog maar net een volledig gerobotiseerd diepvriesmagazijn neergepoot of ze ontvouwt nu ook plannen om Turkije te veroveren. En in Dubai opent ze vier Panos-zaken.

Hoog bezoek gisteren in de vestiging van La Lorraine Bakery Group in de Poolse hoofdstad Warschau. Koning Filip maakte de inhuldiging mee van het state-of-the-artdiepvriesmagazijn van de bakkerijgroep. Het gebouw is volledig geroboti- seerd. Doordat er geen mensen moeten werken, kan het zuurstofgehalte extreem laag blijven. Daardoor krijgt brand geen kans en is het gebouw 35 procent energiezuiniger.

CEO Guido Vanherpe (51), telg van de derde generatie in het familiebedrijf, is in zijn nopjes met de nieuwbouw, goed voor 16.000 palletten diepvriesbakkerijproducten. De investering van 21 miljoen euro bevestigt de strategie van de groep om haar tweede thuismarkt in Oost-Europa - met vestigingen in Polen, Tsjechië en Roemenië - verder uit te bouwen. Nochtans viel de omzetgroei vorig jaar stil op 570 miljoen euro.

De stagnering viel extra op omdat het bedrijf al jaren 8 à 10 procent per jaar groeit. Vanwaar de status quo?

Guido Vanherpe: 'De uitbreiding van onze capaciteit in Warschau en de status quo in omzet zijn met elkaar verbonden. We hebben vorig jaar ietwat moeten temporiseren door capaciteitslimieten en hebben ook enkele minder rendabele producten uit ons gamma gehaald, waardoor de omzet inderdaad niet verder is gegroeid. Maar de operationele winst (ebitda) is er wel op vooruitgegaan, van 64 naar 72 miljoen euro.'

'In Polen hadden we al voldoende productielijnen, maar we moesten her en der magazijnruimte bij huren. Nu hebben we opeens plaats voor 16.000 palletten, maar we kunnen daar nog eens zoveel opslag bij bouwen. Als we in Polen groeien zoals gepland, zal dat binnen drie jaar ook nodig zijn. In de verdere groei van de productie met ongeveer de helft en een verdubbeling van het magazijn gaan we bijkomend nog eens 40 miljoen euro investeren.'

Hoe ziet de strategie van de groep eruit?

Vanherpe: 'Doorgaan op het elan van dit jaar. We groeien weer met 8 procent, de ebitda groeit zelfs iets meer. De groei vindt plaats in alle divisies: vers, diepvries en winkelconcepten (Panos), maar komt toch vooral uit Oost-Europa, waar we alleen diepvriesbakkerijproducten produceren. Maar ook in West-Europa - de Benelux, Duitsland en Scandinavië - blijven we groeien. Hier moeten we het vooral hebben van innovatie in brood en patisserie, ook in de versdivisie. In Erpe-Mere bouwen we volgend jaar ook een nieuw diepvriesmagazijn, naar het voorbeeld van Polen. De nadruk op geautomatiseerde magazijnen komt tegemoet aan de stellige overtuiging dat je niets bent met prachtige producten als je ze niet met een efficiënte logistiek bij je klanten krijgt.'

Oost-Europa is al jaren een tweede thuismarkt voor u, gebouwd op de schaarste en de beperkte keuze in het post-communistische tijdperk. Maar die markt is intussen toch volledig ontwikkeld?

Vanherpe: 'Oost-Europeanen zijn sowieso grote broodeters. De markt is nog in volle ontwikkeling. De retail zit nog niet op een westers niveau, en groeit verder tegenover de klassieke kleine buurtwinkeltjes. Maar ook de vernieuwing in West-Europa, met speciale broden met meer smaak en variatie, moet zich daar nog voltrekken.'

'Met onze drie hubs in Oost-Europa zitten we de komende jaren goed. Vanuit Polen kunnen we de Baltische staten bedienen. Vanuit Tsjechië zijn Hongarije, Slovakije, Kroatië en Slovenië niet ver af. En in Roemenië liggen Bulgarije en Servië vlakbij. Ook zien we nog kansen in Turkije.'

Waarom is die markt zo aantrekkelijk?

Vanherpe: 'Turkije is een immens broodland: 80 miljoen inwoners, die bovendien per capita dubbel zoveel brood eten als de Belgen. We hebben de voorbije twee jaar die markt uitgebreid getest, in enkele honderden verkooppunten in foodservice (catering en horeca) en supermarkten. In Izmir starten we midden 2016 een bakkerij annex magazijn op, in een eerste fase een investering van 20 miljoen euro.'

Voelt u de hype van glutenvrije en koolhydratenvrije diëten, waarbij graanproducten zowat in de ban worden gedaan?

Vanherpe: 'We voelen het alleszins niet in onze omzet. Tegelijk omarmen we de trend en stemmen we ons gamma erop af: broden met speciale granen en vezels, rogge, zuurdesembrood, op steen gebakken, enzovoort. De speciale grondstoffen en langere rijstijden maken het productieproces duurder, maar we praten dan ook over broden met meer smaak en artisanaler uitzicht.'

Hoe loopt het met Panos?

Vanherpe: 'Voorlopig blijven we focussen op de 220 vestigingen in België, al blijven we ook de aanwezigheid van de keten in Hongarije, Tsjechië en Slovakije gestaag uitbreiden. Onder meer de 'cornervestigingen' bij de Q8-tankstations lopen goed. In de Benelux geven we volgend jaar zo'n vijftig zaken een vernieuwde look, die we in de vestiging van Zaventem al een jaar hebben uitgetest. We gaan van een functionele naar een emotionelere invulling.'

'In Dubai openen we binnenkort vier vestigingen. Het gaat om een masterfranchise met een Belgisch-Libanese ondernemer die ervaring heeft in onze Belgische vestigingen. Dubai is een expatmarkt (zo'n 80% van de inwoners zijn westerlingen), kapitaalkrachtig en met veel toeristen. Op termijn willen we in heel de Emiraten aanwezig zijn.'

PROFIEL LA LORRAINE

Activiteit: De Oost-Vlaamse bakkerijgroep, in handen van de familie Vanherpe, beheerst de hele keten: van bloem (maalderij Paniflower) over productie van diepvries- en verse bakkerijproducten tot belegde broodjes (Panos).

Werknemers: 2.550.

Omzet: 570 miljoen euro.

Ebitda: 72 miljoen euro.

Tweede thuismarkt: Oost-Europa, met 3 productievestigingen en magazijnen in Polen, Tsjechië en Roemenië.

Panos-vestigingen: 250, waarvan 220 in België.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content