Uber komt naar Brussel met 'light'-versie

Uber lokte in de Verenigde Staten en in sommige andere landen veel tegenstand uit. In juli vorig jaar betoogden taxichauffeurs in San Francisco ertegen. ©© reuters

Uber, een Amerikaanse mobiele aanbieder van taxidiensten, is vanaf vandaag ook actief in Brussel. Niet met een klassieke taxidienst, maar wel met UberPop, dat veeleer doet denken aan autodelen.

Uber is wereldwijd aan een forse opmars bezig. Het bedrijf biedt een smartphoneapplicatie aan waarmee consumenten snel en gemakkelijk in contact kunnen komen met taxichauffeurs. De dienst die actief is in 80 steden wereldwijd is geliefd door consumenten, maar botst op flink wat protest van klassieke taxichauffeurs. In Parijs kwam het zelfs tot regelrechte vechtpartijen tussen Uber-chauffeurs en klassieke taxichauffeurs.

Er doken eerder al berichten op dat Uber stond te popelen om in Brussel actief te worden. Vanaf vandaag is dat ook effectief het geval. Uber kiest ervoor om niet met zijn klassieke taxidienst naar Brussel te komen. 'De Brusselse wetgeving laat het momenteel niet toe onze privéchauffeurdiensten aan te bieden', zegt Pierre-Dimitri Gore-Coty, directeur Uber voor Frankrijk en de Benelux.

Concreet verbiedt Brussel zijn inwoners om een privéchauffeur in te huren voor ritten van minder dan drie uur of voor een tarief lager dan 90 euro. Het voordeel van Uber, net gericht op korte en occasionele ritten, vervalt zo volledig.

Maar de Amerikanen hebben een alternatief in de vorm van UberPop. Die dienst, al actief in een twintigtal steden wereldwijd, werkt niet met professionele privéchauffeurs maar met particulieren die een passagier meenemen in hun auto. Een variant van autodelen dus. Het voordeel is dat ritten met UberPop een pak goedkoper zijn dan ritten met andere Uber-diensten. Het minimumtarief is 4 euro. Daar komt een bedrag per kilometer en per minuut bij. Een rit van het Louizaplein naar de luchthaven van Zaventem met een kleine auto zoals een Citroen C3 zou 22 euro kosten. Dat is minder dan bij een klassieke taxirit. De auto bestellen doe je door de Uber-app te downloaden en dan 'Brussel' als locatie in te geven.

Het nadeel is dat een auto van UberPop misschien wat minder stijlvol en comfortabel is dan een klassieke taxi of de klassieke Uber-dienst zoals die in andere steden bestaat.

Brussel is de eerste stad in de wereld waar Uber zijn vervoersdienst tussen particulieren eerder uitrolt dan zijn oorspronkelijke dienst met professionele chauffeurs.

UberPop laat niet iedereen toe in zijn systeem van autodelen. Bestuurders moeten minimaal 21 jaar oud zijn en al minstens drie jaar in het bezit zijn van een rijbewijs B. Ze moeten ook een attest van goed zedelijk gedrag kunnen voorleggen. Hun wagen moet vier deuren hebben en gebouwd zijn na 2008. De bestuurders worden aan het einde van elke rit geëvalueerd door de passagier.

Hoewel UberPop zich eerder richt op auto-eigenaars die af en toe een betalende passagier willen meenemen, raadt Gore-Coty die bestuurders aan de bedragen die ze verdienen met UberPop sowieso aan te geven bij de belastingen. 'Alle betalingen gebeuren elektronisch en laten dus sporen na.'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content