VLM Airlines: één maatschappij, drie vliegvergunningen

Met zijn Belgische - derde - licentie kan VLM zijn Fokkers 50 inzetten. ©Hollandse Hoogte

VLM Airlines heeft na een jaar wachten eindelijk zijn Belgische AOC-licentie binnen. De luchtvaartmaatschappij heeft nu drie vliegvergunningen.

VLM Airlines herrijst stilaan uit zijn as. De Belgische luchtvaartmaatschappij werd na haar faillissement in de zomer van 2016 overgenomen door de deels Nederlandse groep SHS Aviation. Om zijn activiteiten vanuit België te ontwikkelen vroeg VLM vorig jaar een AOC-licentie (Air Operator Certificate) aan bij het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de Belgische federale overheidsdienst Mobiliteit.

Na meer dan een jaar wachten heeft VLM de Belgische vliegvergunning eindelijk binnen, liet het gisteren weten. Met de Belgische licentie kan VLM nu zijn Fokkers 50 inzetten.

VLM Airlines heeft nu drie verschillende vlieglicenties. Dinsdagochtend bleek dat de federale overheidsdienst Mobiliteit een vliegvergunning had toegekend voor de twee A320-toestellen die VLM van Thomas Cook Airlines Belgium in juni heeft overgenomen.

Terwijl Brussels Airlines de 160 piloten en cabinepersoneelsleden van Thomas Cook heeft overgenomen, kocht VLM dit jaar de restactiviteiten en de licentie van de toeristische vliegmaatschappij. De A320's van Thomas Cook Airlines Belgium, die gestationeerd zijn op Brussels Airport, voeren voorlopig enkel charter- en private vluchten uit. Op termijn zullen de A320's samen met de Fokker 50-vloot worden ingezet op het nog uit te bouwen Europees lijnvluchtennetwerk van VLM Airlines.

VLM heeft ook nog altijd een Sloveense licentie. Die had het aangevraagd omdat het zo uitzonderlijk lang moest wachten op de Belgische licentie. Met die snel verkregen Sloveense licentie voert VLM met één Fokker sinds eind oktober 19 lijnvluchten per week uit tussen Antwerpen en London City.

Daardoor rees de vraag of VLM überhaupt nog nood had aan een derde, Belgische licentie. Maar volgens CEO Harm Prins is die vergunning absoluut nodig om de grote droom van de Chinese aandeelhouders achter VLM te verwezenlijken. De luchtvaartmaatschappij wil vanaf volgend jaar van België naar China vliegen. In april wil ze naar verluidt een lijn van Brussels Airport naar het technologiemekka Shen-zhen lanceren. Daarvoor is een Belgische licentie noodzakelijk.

Het wordt niet makkelijk om die vluchten naar China rendabel te maken. De concurrentie op de veelbelovende lijn België-China wordt almaar harder. In oktober raakte bekend dat Hainan Airlines, een van de grootste luchtvaartmaatschappijen van China, bij Brussels Airport tijdslots heeft aangevraagd om naar Shenzhen te vliegen.

Vanaf maart vliegt de maatschappij Cathay Pacific vier keer per week direct van Zaventem naar Hongkong, dat vlak bij Shenzhen ligt. Ook de opstartende Belgische luchtvaartmaatschappij Air Belgium, die al lang op een Belgische licentie wacht, wil vanaf het winterseizoen naar Hongkong vliegen.

Waarom VLM zo lang moest wachten op zijn Belgische licentie, die normaal binnen zes maanden wordt uitgereikt, werd nooit duidelijk. Er werd gefluisterd dat de FOD Mobiliteit onderbemand is en dat de ambtenaren wispelturig zijn. Het gerucht dat de overheid vragen had over de financiële structuur achter VLM ontkende de luchtvaartmaatschappij met klem.

Toch hangt boven de eigendomsstructuur van VLM een waas van geheimzinnigheid. SHS Antwerp Aviation, de opvolger van het failliete VLM Airlines, is een onderdeel van de Nederlandse holding SHS Aviation. De holding is voor 60 procent in handen van Nederlanders en voor 40 procent van 'verschillende Chinese investeerders', die het aandeel van Canadese investeerders overnamen. Wie die Chinezen en die Canadezen precies zijn, is onduidelijk.

Bij VLM Airlines zijn ruim 100 mensen aan de slag, van wie 90 in België. Jean-Christophe Degen, de voormalige topman van Thomas Cook Airlines Belgium, is onlangs benoemd tot managing director van VLM, blijkt uit zijn LinkedIn-profiel.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content