Vertrouwen in Bpost totaal zoek

Koen Van Gerven, de topman van Bpost, is niet alleen het vertrouwen kwijt van zijn personeel. Ook bij beleggers is het laatste restje krediet verdwenen.

Het worden 'challenging times', zei Bpost-topman Koen Van Gerven tijdens de conferencecall over de derdekwartaalcijfers van zijn bedrijf. Hij kon niet profetischer zijn.

Operationeel draait Bpost vierkant. Het personeel staakt wegens de slechte werkomstandigheden en de hoge werkdruk, grote klanten als Torfs en Coolblue wijken tijdelijk uit naar PostNL. Daar komt nu bij dat Van Gerven ook bij beleggers het laatste restje krediet kwijt is. Het aandeel noteert op een dieptepunt, 20 procent onder de koers waartegen Bpost in juni 2013 naar de beurs trok.

Toen analisten vroegen naar de forse daling van de brutobedrijfswinst - met 78,9 miljoen euro lag die ver onder de verwachtingen van analisten en het cijfer van vorig jaar - gaf Van Gerven plots als uitleg dat Bpost in het derde kwartaal van vorig jaar de winst had aangedikt met eenmalige elementen ter waarde van 22 miljoen euro.

Niet gemeld

Het probleem is dat Bpost die eenmalige meevaller vorig jaar niet gemeld had. Analisten zijn not amused. 'We verwachten dat beleggers steeds meer vragen zullen stellen bij de betrouwbaarheid van de rekeningen van Bpost', stelt Jefferies-analist David Kerstens. Bpost was in zijn rapportering ook weinig transparant over Radial. Dat is het Amerikaanse e-commercebedrijf dat de CEO vorig jaar voor 700 miljoen euro (820 miljoen dollar) kocht, maar dat vierkant draait.

In zijn 'highlights' voor het derde kwartaal stipt Van Gerven aan dat Radial loopt zoals verwacht. Maar dit jaar boekte de Amerikaanse dochter 30 miljoen euro verlies voor belastingen op een omzet van 547 miljoen euro.

In de toelichting staat te lezen dat de initiële goodwill van Radial met 132 miljoen euro is verlaagd. Dat is een kwart van de 570 miljoen euro goodwill die Bpost een jaar geleden voor Radial neertelde. Goodwill is wat je betaalt boven de boekwaarde. Die 132 miljoen euro werd, volgens Bpost, vervangen door de 'reële waarde' van vaste en 'ontastbare activa', zoals merknamen en klantenrelaties.

Radial blijft een zorgenkind en Van Gerven moet alles uit de kast halen om orde op zaken te zetten. De nieuwe klanten kunnen de weglopende oude klanten niet compenseren, zei de CEO. Toch blijft hij erbij dat zijn Amerikaanse dochter 'tegen 2020' een bijdrage tot de brutobedrijfswinst zal leveren van 80 à 100 miljoen euro.

Van Gerven houdt ook vast aan zijn dividend en zijn prognose om dit jaar minstens 560 miljoen euro brutobedrijfswinst te halen. Daarvoor moet hij in de tweede jaarhelft wel 17,7 miljoen euro meer brutobedrijfswinst halen dan vorig jaar. Verschillende analisten twijfelen eraan of dat lukt.

De CEO somde tijdens de conferencecall enkele elementen op die in het vierde kwartaal - normaal het beste van het jaar door eindejaar - moeten bijdragen tot de winst. Maar erg overtuigend klonk het niet.

Een ervan was de verkoop van het oude sorteercentrum van Brussel X, een eenmalige meevaller die mogelijk slechts in 2019 wordt beklonken. Maar operationeel verandert dat weinig.

Van Gerven wordt geconfronteerd met hoog oplopende personeel- en transportkosten. Maar als hij bij het personeel te veel besparingen doorvoert, blijft hij clashen met de vakbonden. Anderzijds heeft hij heel weinig ruimte om te investeren in het personeel, want hij beloofde zijn investeerders een onveranderd dividend. Dat betekent dat al de winst naar de aandeelhouders vloeit.

Catch 22

Van Gerven zit daar in een catch 22. Op veel inspiratie vanuit zijn raad van bestuur moet hij niet rekenen. Daar zijn de drie plaatsen van de overheid, die 51 procent van Bpost in handen heeft, nog altijd niet ingevuld. Maar eerst moet hij het conflict met de bonden oplossen. Die hebben zich lang constructief opgesteld. Maar na maanden overleg lijkt de grens te zijn bereikt.

De topman van Bpost heeft op dit ogenblik het voordeel dat hij vanuit zijn raad van bestuur niet door de overheid op de vingers kan worden getikt. Maar nu het geduld op lijkt bij de regering, afgaand op de uitspraken van voogdijminister Alexander De Croo (Open VLD), moet de CEO snel met antwoorden op de proppen komen.

De Croo waarschuwt de vakbonden en de directie van Bpost 'de zaken niet op de spits te drijven'. 'We zien nu al dat grote pakjesklanten weglopen. Als Bpost een sterk en succesvol postbedrijf wil zijn, moet het groeien in pakjes. Dat is de levenslijn van Bpost. Dat in gevaar brengen, is het bedrijf in gevaar brengen', zei De Croo.

Tegelijk heeft hij de directie duidelijk gemaakt dat zo snel mogelijk actie nodig is om de werkdruk haalbaar te maken en het chronisch personeelstekort op te lossen. 'Er is op de vloer een probleem en dat moet zo snel mogelijk aangepakt worden', klinkt het.

Een oplossing valt evenwel niet te verwachten voor maandagochtend. De directie en de sociale partners van Bpost zaten gisteren de hele dag samen en er kwamen 'belangrijke en zeer concrete' voorstellen op tafel. Die voorstellen worden nu geëvalueerd. Maandag vindt een nieuwe vergadering plaats tussen de directie en de vakbonden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect