Vlaamse bedrijfsleiders op missie in Dubai

De voorbije dagen trokken 40 Vlaamse bedrijven, van ICT tot logistiek, op 'studie- en netwerkmissie' naar Dubai en Oman. Getekende contracten leverde de missie niet op. Dat was niet het doel.

Cosmopharma, dat voedingssupplementen ontwikkelt, legde er wel contacten met een poten- tiële klant. 'Onze eerste buitenlandse verkopen waren in Dubai. We blijven de regio opvolgen', zegt CEO Petra Van Gucht. Ook de ICT-bedrijven Esas en Rombit zien potentieel. Esas, dat in de Benelux al 1.000 mensen telt, wekte er interesse op van een lokaal bedrijf. 'We hebben plannen om uit te breiden naar Frankrijk en Duitsland. Het is leuk dat er in Dubai interesse is, maar het zit niet meteen in onze roadmap', zegt CEO Robert Decant.

De meeste deelnemers waren er vooral om onderling te netwerken. 'Een vliegende kraai ziet meer dan een zittende', zegt een deelnemer. 'Ik haal een groot deel van mijn omzet bij Belgische bedrijven die ik tijdens zulke missies heb leren kennen', stelt Jorik Rombouts, de oprichter van de start-up Rombit, gespecialiseerd in het koppelen van hard- en software en data-analyse. 'Je zit enkele dagen samen. Dan heb je tijd om je verhaal grondig te vertellen en raakpunten met andere bedrijven te bespreken', zegt hij.

De lokale vertegenwoordiger van Flanders Investment and Trade waarschuwt voor overdreven optimisme. 'Hier doe je niet meteen zaken. Je moet een relatie opbouwen. De juiste partner vinden is cruciaal. Ik heb hier al veel bedrijfsleiders enthousiast zien aankomen, om dan na een paar jaar van een kale reis terug te komen', zegt hij.

De missie werd georganiseerd door Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, onder leiding van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA).

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect