Vliegtuigmaatschappijen verlaten Brussels Airport door strenge geluidsnormen

Ryanair tracht de Brusselse boetes te vermijden door een 'creatieve' opstijgprocedure te volgen. Maar andere maatschappijen verlaten gewoon de luchthaven van Zaventem. ©BELGAIMAGE

De strengere regels voor vliegtuiglawaai doen een tweede maatschappij vertrekken van Brussels Airport. Een derde dreigt te volgen. Voka waarschuwt voor banenverlies.

Nog geen drie weken na de toepassing van de verstrengde geluidsnormen voor vliegtuigen boven Brussel vertrekt nu ook Air Cargo Global, een Slovaakse vrachtluchtvaartmaatschappij, uit Zaventem. Het bedrijf was met twee Boeing 747-vrachtvliegtuigen actief op Brussels Airport maar verhuist nu naar Amsterdam en Praag. Daardoor sneuvelen volgens de werkgeverskoepel Voka zo'n 200 banen.

In februari vertrok Yangtze River Express al van Brussels Airport. De twee vertrekkers waren samen verantwoordelijk voor 12 procent van de cargo in Zaventem. Volgens Brussels Airport staat nog een derde maatschappij, Magma Aviation, op het punt hun voorbeeld te volgen.

De bedrijven verlaten Zaventem door de onzekerheid die bestaat over de boetes voor wie de Brusselse geluidsnormen niet naleeft. De Vlaamse regering trachtte die volgens haar onredelijk strenge regels tegen te houden, maar dat lukte niet. Brussel schrijft sindsdien pv's voor de overtredingen uit, maar belooft de boetes het eerste anderhalf jaar niet te innen.

Voor sommige luchtvaartbedrijven is dat duidelijk geen oplossing. Dat nu al twee cargomaatschappijen vertrekken, bewijst volgens Geert Keirens van Air Cargo Bel gium dat 'de bedrijven geen boete in de bus moeten krijgen om zich bedreigd te voelen. Vandaag wordt het duidelijk dat de onzekerheid en het afschrikeffect al bedrijven naar het buitenland jagen.'

Het afschrikeffect is reëel omdat de bedrijven die pv's voor de overschrijding van de geluidsnormen krijgen die niet moeten betalen, maar in hun boekhouding al wel het geld ervoor moeten reserveren. Nog problematischer is dat de Boeing 747-400 waarmee Air Cargo Global de Brusselse geluidsnormen niet kan halen het meest gebruikte cargovliegtuig ter wereld is, zegt Geert Keirens.

Transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) noemt het vertrek van Air Cargo Global geen verrassing. 'Het is een Slovaaks bedrijf dat niet lokaal gebonden is en werkt voor derden', zegt hij.

De Belgische pilotenvereniging BeCa roept op de politisering van het debat te stoppen. 'Het gaat niet meer over de veiligheid of de objectief beste oplossing, maar enkel over de politiek', zegt piloot Rudy Pont.

De Brusselse minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) probeerde gisteren het afschrikeffect van de boetes te minimaliseren. Volgens haar overschreed in 2016 zo'n 2,5 procent van de 230.000 vluchten de geluidsnormen. Met de nieuwe normen zouden dat 'er maar 3 à 4 keer zo veel zijn'. 'We moeten daarvoor toch de slaap van de mensen niet laten verstoren', zegt een woordvoerster van Fremault.

Ryanair kiest voor creatieve oplossing

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair raadt haar piloten aan in Brussel zo snel mogelijk op te stijgen en de verst van Brussel verwijderde baan, 25R, te kiezen. Ook wordt hen gezegd na het opstijgen een bocht te maken boven de Brusselse ring. Met deze techniek verbruiken de vliegtuigen wel meer kerosine maar vliegen ze ver genoeg boven de geluidsmeters. Zo vermijden ze geluidsoverlast in Brussel en de daaraan gekoppelde boetes. Een bron bij Ryanair meldde aan La Libre Belgique dat de keuze snel is gemaakt: iets meer brandstofverbruik door sneller op te stijgen of het risico op een boete die kan oplopen tot 60.000 euro.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect