Volvo Gent stevige kandidaat voor productie Chinese Lynk

Het Chinese Lynk, waarvan het model 01 deze week gelanceerd werd, wordt duurder dan Geely en goedkoper dan Volvo. ©Bloomberg

De Chinese autobouwer Geely onderzoekt of hij wagens van zijn gloednieuwe dochtermerk Lynk & Co kan maken in zijn Volvo-fabriek in Gent.

Volvo Car in Gent heeft onverwacht uitzicht op een nieuw model van het Chinese zustermerk Lynk & Co. Bij Geely, de Chinese eigenaar van beide automerken, ligt de piste op tafel om Lynk & Co-wagens te bouwen in de Volvo-fabrieken in Gent en in de Amerikaanse staat South Carolina. Dat heeft de Belgische Lynk & Co-topman Alain Visser aan het persbureau Reuters gezegd. De Tijd vernam bij Volvo dat de Gentse fabriek zelfs de enige piste is die wordt onderzocht.

Geely wil Lynk & Co in 2019 naar Europa brengen en in 2020 naar de Verenigde Staten. Het is de bedoeling de auto's niet uitsluitend in China te produceren. Het eerste model van Lynk & Co, de kleine SUV 01, wordt in China sinds kort geproduceerd op hetzelfde CMA-platform waarin Volvo Gent zich specialiseert.

Van dat platform rolde vorige week de eerste compacte Volvo-SUV van de band in Gent. De XC40 vervangt de ruimere terreinwagen XC60, die goed was voor de helft van de Gentse productie. Volvo-CEO Håkan Samuelsson heeft Gent bovendien een tweede model beloofd. Dat moet de opvolger worden van de populaire break V40, die Gent vandaag nog produceert. De Gentse directie hengelt ook naar een derde nieuwe Volvo-model.

Hoewel het nieuws een opsteker is voor de 5.500 arbeiders in Gent, is de impact van de mogelijke komst van Lynk & Co nog onduidelijk. 'We weten niet hoeveel wagens van het merk geproduceerd zouden worden', zegt Mark De Mey, de woordvoerder van Volvo Car Gent. 'Het is dus moeilijk in te schatten of we nieuwe werknemers moeten aannemen en of er nieuwe investeringen komen.' De Gentse fabriek heeft nog capaciteit vrij. 'We halen een jaarproductie van 225.000 auto's, maar we hebben een capaciteit van 250.000 tot 270.000.'

Lynk & Co wordt in de markt gezet als een auto voor het grote publiek. Hij is duurder dan Geely en goedkoper dan het Zweedse premiummerk Volvo. De naam Lynk verwijst naar de connectiviteit waarmee het merk uitpakt.

De eerste modellen die nu verkocht worden, hebben een benzinemotor van Volvo. 'Wanneer de productie voor Europa begint, zullen nieuwe elektrische motoren standaard zijn, met meer technologie en connectiviteit', stelt Lynk in het persbericht.

De Chinezen hebben in elk geval hoge verwachtingen. Van de SUV 01, waarvan Lynk & Co dinsdag de verkoop in China lanceerde, werden in voorverkoop online in 2:17 minuten al 6.000 stuks verkocht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect