Waals ingenieursbedrijf koopt NMBS-studiebureau

De Waalse ingenieursgroep CMI neemt de meerderheid van het studiebureau van de Belgische spoorwegen over.

De spoorwegmaatschappij NMBS heeft een koper gevonden voor haar filiaal Transurb. Het studiebureau van de spoorwegen komt voor 82 procent in handen van de engineeringgroep CMI uit Seraing, melden beide partijen.

Transurb werd in 1973 opgericht door de NMBS en het energiebedrijf Tractebel (nu een deel van Engie) en leverde aanvankelijk technische bijstand aan de voormalige kolonie Congo. Intussen biedt het studiebureau technische assistentie aan voor projecten rond spoorverkeer en openbaar vervoer, zoals de bouw van een busstation in Jamaica. Dat project voerde Transurb uit met Eurostation, het omstreden vastgoedfiliaal van de NMBS.

Transurb ontwerpt ook opleidingssimulatoren voor treinbestuurders. Vooral die activiteiten vormen een interessante aanvulling op de activiteiten van CMI, dat ook treinen en locomotieven ontwerpt.

De NMBS startte begin dit jaar de zoektocht naar een overnemer voor Transurb. Volgens het spoorbedrijf toonden verschillende kandidaten interesse. CMI (Cockerill Maintenance & Ingénierie) haalde het van onder meer Nethys. De werkmaatschappij van de omstreden Luikse intercommunale Publifin diende ook een bod in.

CMI staat sinds 2002 op eigen benen. De voormalige dochter van Cockerill Sambre is voor 80 procent in handen van CEO Bernard Serin, de ex-topman van Cockerill Sambre. De Franse zakenman is ook voorzitter van de voetbalclub FC Metz, die in de Franse eerste klasse speelt.

De NMBS wil niet kwijt hoeveel CMI neerlegde voor het studiebureau, dat vorig jaar een omzet van 13,5 miljoen euro had. Na enkele verliesjaren boekte Transurb dankzij succesvolle projecten in Algerije en Zuid-Afrika een nettowinst van 750.000 euro.

De NMBS is, net als de infrastructuurbeheerder Infrabel, al een tijdje aan het snoeien in haar dochterbedrijven. Het aantal filialen is in drie jaar gezakt van 82 naar 46. De vervoersmaatschappij wil zich beter concentreren op haar kerntaken.

Ze behoudt 'in dit stadium' wel een belang van 10 procent in Transurb. De overige 8 procent blijft in handen van de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB. Ook de participatie van 33 procent die Transurb opbouwde in Belgorail, de Belgische certificatie-instantie voor de spoorwegsector, verhuist naar CMI.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect