'Webshop voor muzikanten' profiteert van populariteit privéfeesten

Waar artiesten vroeger op privéfeesten vooral via mond-tot-mondreclame werden geboekt, neemt Gigstarter die rol over. ©Getty Images for Marshall Headph

Een liveband voor uw personeelsfeest of een professionele dj voor uw fuif boekt u tegenwoordig in enkele klikken. Al meer dan 700 Belgische artiesten gebruiken het platform Gigstarter als boekingskanaal voor kleinschalige muziekevenementen.

De Antwerpse dj JOKI is gespecialiseerd in een mix van wereldmuziek, funk en deep house. Op zijn profielpagina kan je drie originele 'mash-ups' beluisteren van bij elkaar gemixte muzieknummers, en zie je dat hij van ene Magalie de maximale score van vijf sterren heeft gekregen voor een performance op haar event. Wil je de dj boeken, dan kan je hem meteen online contacteren.

JOKI is een van de ruim 700 dj's, muziekbands, ensembles en soloartiesten in ons land die geboekt kunnen worden via Gigstarter, een platform dat de markt voor muziekoptredens transparanter en toegankelijker wil maken. Waar dat vroeger vooral via mond-tot-mondreclame en klassieke boekingskantoren liep, neemt Gigstarter nu gedeeltelijk die plaats in.

'Een boekingsagent vinden is niet evident als parttime dj voor privé-evenementen, zonder grote installaties. Bovendien draai ik niet de commerciële muziek waar veel agenten op staan te wachten', zegt JOKI. 'Gigstarter vond ik online en kon ik meteen gratis uittesten.'

Artiesten maken op dit moment wel al gebruik van sociale media zoals Facebook om zichzelf te verkopen, maar Gigstarter maakt het voor klanten een stuk makkelijker om te shoppen in het aanbod.

Etalage

De gratis versie van Gigstarter kan door muzikanten gebruikt als een soort etalage, waarna ze benaderd worden door geïnteresseerde klanten. Daarnaast zijn er betalende accounts, waarmee de artiesten kunnen reageren op open oproepen van potentiële klanten. 'Als je aan de slag wilt blijven, heb je die betalende functie nodig', vindt JOKI.

Na een geslaagde start in zijn Nederlandse thuismarkt - waar Gigstarter naar eigen zeggen een marktaandeel haalt van 10 procent qua boekingen - lanceerde de start-up zich nu ook in zeven andere landen, waaronder België. Dit jaar denkt het bedrijf boekingen te kunnen verzorgen in de Benelux voor een totale waarde van ruim 3 miljoen euro. 'Volgens ons is de Belgische markt vergelijkbaar met die van Nederland. We verwachten een breed scala aan soorten van aanvragen en een ruim aanbod, van house tot klassiek', zegt Paul de Kuyper, die het bedrijf samen met zijn broer Erik oprichtte.

Opmerkelijk is dat Gigstarter zich niet in de eerste plaats richt op grote, professionele evenementen, maar op kleinschalige privéfeesten. 'We verwachten dat die initieel 70 procent van de aanvragen zullen uitmaken', zegt De Kuyper. 'Later zal dit zakken naarmate het bestaande professionele circuit in ons systeem geïntegreerd wordt', voorspelt hij.

De cijfers die Gigstarter vrijgeeft, suggereren dat private evenementen sterk in de lift zitten. In het tweede kwartaal van dit jaar verwerkte het platform 1.600 boekingsaanvragen voor privéfeesten, dubbel zoveel als een jaar eerder. Het gaat trouwens niet alleen om klassieke gelegenheden zoals bruiloften en verjaardagsfeesten, maar ook om nieuwe trends zoals afstudeerfeesten of buurtfestivals.

Onder de radar

Livemuziek is volgens de consultant PwC nog altijd het grootste segment van de wereldwijde muziekmarkt, en vormt voor veel artiesten een stabiele bron van inkomsten in digitale tijden. De statistieken zeggen evenwel niet alles, want een steeds groter deel van de muziekproductie en -consumptie speelt zich onder de radar van de klassieke muziekindustrie af. Via onlineplatformen als het Duitse SoundCloud en het Amerikaanse Bandcamp konden onafhankelijke muzikanten en dj's al langer hun creaties delen met hun fans. Gigstarter doet nu min of meer hetzelfde voor liveoptredens.

'We willen livemuziek toegankelijk maken voor iedereen. Op korte termijn hopen we het break-evenpunt dat we in de Benelux al bereikt hebben, op te schalen naar heel Europa', zegt de Kuyper. Het aanbod is sterk gegroeid. In de acht landen waar Gigstarter actief is, zijn al meer dan 5.000 artiesten of groepen op het platform aangesloten, tegenover ruim 2.000 een jaar geleden.

Voorlopig werkt het platform op eigen kracht, maar een externe investeerder die kan helpen om sneller op te schalen is 'hartstikke welkom', klinkt het. Wel op één voorwaarde: 'Het moet een partij zijn die mee durft te gaan in onze langetermijnvisie. Gigstarter is geen kaskoe, maar een platform dat de muziekmarkt in beweging brengt. We willen eerst impact creëren en waarde toevoegen. De verdienmodellen kunnen we er dan geleidelijk inschuiven.'

Gigstarter richt zich in de eerste plaats niet op professionele evenementen, maar op kleinschalige privéfeesten. Steeds meer mensen gaan online op zoek naar muzikanten of dj's om hun feest een exclusief tintje te geven. Dat gaat over bruiloften en verjaardagen maar ook afstudeerfeesten of buurtfestivals. De start-up verwerkte in het tweede kwartaal van dit jaar al dubbel zoveel boekingen als een jaar geleden.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content