Webshops zoeken personeel voor eindejaar

Ook Bpost is voor de eindejaarsperiode op zoek naar pakjesbezorgers. ©© Photo News

Door de groei van de online- verkoop is het voor webwinkels steeds moeilijker voldoende tijdelijk personeel te vinden voor de eindejaarsverkoop. 'Dit jaar is het problematisch.'

'We zijn op zoek naar 120 tot 130 mensen die ons personeelsbestand tijdelijk kunnen versterken van midden november tot na de feestdagen, maar het is erg moeilijk om voldoende personeel te vinden.' Dat zegt Stef De Corte, de CEO van Smartphoto. Bij zijn bedrijf kunnen klanten online foto's en fotoaccessoires (bijvoorbeeld bedrukte tassen) bestellen en ze thuis geleverd krijgen. 'Doordat de e-commerce groeit en de werkloosheid door de economische heropleving afneemt, is het moeilijk om voldoende goede tijdelijke werkkrachten te vinden. Dat merkten we vorig jaar al en dit jaar nog meer.'

Smartphoto is niet het enige bedrijf dat kampt met moeilijkheden om genoeg personeel te vinden. Uit een snelle steekproef van BeCommerce, de belangenvereniging van webwinkels, blijkt dat de meerderheid van zijn leden moeilijkheden ondervindt om voldoende personeel te vinden.

Smartphoto moet alles uit de kast halen. 'Voor het aantal tijdelijke vacatures dat we willen invullen, moeten we 300 tot 400 sollicitanten over de vloer krijgen', zegt De Corte. 'Daarom hebben we in september twee keer een jobdag gehouden. Speciaal voor de eindejaarsperiode.'

Ook pakjesbedrijven als Bpost kampen met hetzelfde probleem. Bpost zet zo'n 700 extra tijdelijke pakketbezorgers, sorteerders en chauffeurs in om de piek tijdens de drukke sinterklaas- en eindejaarsperiode op te vangen. Als gevolg van een aantrekkende economie en de sterke groei van het onlinewinkelen, zag Bpost de voorbije vier jaar de stapel te bezorgen pakjes met bijna 70 procent groeien.

'We verwerken nu dagelijks gemiddeld 175.000 pakketjes', zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck in Het Nieuwsblad. 'We vermoeden dat het aantal op piekdagen zal verdubbelen. Alleen al dit jaar heeft de groei van het aantal pakjes tot 450 extra jobs geleid. En toch zullen we voor december nog extra volk nodig hebben. Vorig jaar zetten we 700 extra tijdelijke krachten in, dat zullen er nu minstens evenveel zijn.'

Ook andere besteldiensten zoals PostNL, DHL en UPS zoeken nog onder anderen koeriers en chauffeurs. PostNL wil de drukke tijd overleven door deeltijdwerkers meer uren te laten maken en door uitzendkrachten in te zetten. 'Ook vragen we kantoorpersoneel om mee te helpen bij de sortering en de bezorging', zegt een woordvoerder van het Nederlandse postbedrijf in De Telegraaf.

Concurrent DHL zegt dat het 500 man wil binnenhalen door middel van een wervingscampagne. De webshop Coolblue, die vorig jaar begonnen is met een eigen bezorgdienst, zoekt 1.000 man om producten langs te brengen en soms ook meteen te installeren.

'Er zijn nu honderden vacatures voor pakketbezorgers en -sorteerders', zegt Jan Denys, de woordvoerder van Randstad, een van de grootste uitzendkantoren van ons land. 'Het is niet altijd gemakkelijk om mensen te vinden voor zulke jobs', zegt hij. 'Ze moeten soms bereid zijn buiten de normale kantooruren te werken en het gaat niet om de hoogste lonen.'

Van Speybroeck van Bpost merkt wel op dat tijdelijke jobs niet altijd tijdelijk blijven. 'We hebben onlangs in Brussel het op een na grootste sorteercentrum van Europa geopend. Het aantal te verwerken pakketjes blijft stijgen. We zoeken constant voltijdse medewerkers.'

Meer dan 75 procent van de Belgen koopt af en toe online. De e-commerce was in de eerste helft van dit jaar in ons land goed voor een omzet van ruim 4,9 miljard euro.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect