Acht bedrijven met één doel: 1 miljard euro omzet

Binnen zes jaar telt ons land acht nieuwe miljardenbedrijven, blijkt uit een studie van De Tijd. De acht nieuwe Veroveraars komen boven op de 36 die ons land nu al telt. Dat is een opsteker voor de Belgische economie van morgen.

Cegeka, Melexis, Lotus Bakeries, FN Herstal, Euronav, Soudal, Vanden Avenne en La Lorraine. Als die ondernemingen verder groeien zoals in de voorbije vijf jaar, draaien ze binnen zes jaar - en waarschijnlijk al enkele jaren vroeger - een omzet van meer dan 1 miljard euro. Ze treden dan toe tot de liga van miljardenbedrijven, die in ons land vandaag al 36 leden telt (holdings, filialen van buitenlandse multinationals en bank-verzekeraars niet meegeteld).

Eerder onderzoek van De Tijd wees al uit dat de voorbije tien jaar twaalf bedrijven doorstoomden naar een omzet van meer dan 1 miljard euro. Dat er daar de komende zes jaar acht bijkomen, betekent een forse versnelling. Nog eens zes bedrijven vielen maar net buiten onze selectie. (zie inzet)

De aanstormende miljardenbedrijven ontkrachten de klaagzang die wel eens in de Belgische economische geschiedenis weerklinkt. In de jaren 80 en 90 leek het alsof ons land uitverkoop hield van oude dames als Petrofina, Royale Belge en Electrabel. Ook van de vele technologieparels die in de jaren 90 geboren werden, belandden er veel in buitenlandse handen. Maar ons land slaagt er wel degelijk in nieuwe grote groeibedrijven te creëren en hier te houden.

Getuige de twee bedrijven die de ranking aanvoeren, beide uit de techwereld: de IT-dienstenleverancier Cegeka en de chipontwikkelaar Melexis, beide begin jaren 90 opgericht. Cegeka drijft op de boom van big data, Melexis surft op de golf van toenemende elektronica in wagens. Al is er een groot verschil tussen beide bedrijven: Cegeka deed de voorbije jaren de ene overname na de andere in Oost- en Centraal-Europa, Melexis groeide puur op technologische innovatie.

Aan de andere kant van het spectrum en trouw aan de Belgische culinaire traditie telt de lijst ook twee voedingsbedrijven, beide van Oost-Vlaamse bodem: La Lorraine van de familie Vanherpe en het beursgenoteerde Lotus Bakeries, met de familie Boone als referentieaandeelhouder. Beide ondernemersfamilies gaan er prat op dat ze voornamelijk organisch groeien.

Sommige bedrijven, zoals Soudal, FN Herstal en Euronav, ronden de kaap van 1 miljard al zeker enkele jaren voor 2022. De Waalse wapenproducent, bekend van merken als Browning en Winchester, heeft in deze woelige tijden duidelijk de wind in de zeilen, zo bleek eergisteren nog uit de jaarcijfers. In 2016 steeg de omzet naar 853 miljoen euro, 11 procent meer dan in 2015. De markt van Euronav, de tankergroep van scheepvaarttycoon Marc Saverys, slabakt momenteel, maar volgens analisten staat het bedrijf op de eerste rij om te profiteren van een herstel van de (zeer cyclische) sector.

Opvallend ook: bijna de hele selectie bestaat uit familiebedrijven. Enkel de Waalse wapenproducent FN Herstal is eigendom van de Waalse overheid, net als een ander Waals bedrijf dat op de valreep onze lijst niet haalde: Sonaca.

Inktvlekstrategie

De grote drive van de snelgroeiers die naar het miljard opstomen, is internationalisering. Zowel H.Essers, La Lorraine als Cegeka hanteert al jaren de inktvlekstrategie: via een tweede thuismarkt in Oost-Europa hoppen ze naar Turkije, Rusland en het Midden-Oosten. H.Essers, La Lorraine en Lotus Bakeries doen dat vooral door organische groei, die laatste tot in Zuid-Korea en de VS.

Voor sommige ondernemers is de kaap van 1 miljard een doel dat ze expliciet najagen. André Knaepen, de oprichter van Cegeka, beweerde in 2014 al stellig dat de omzet van zijn IT-groep tegen 2020 1 miljard euro zou bedragen. Hij zal er één of twee jaartjes langer over doen, blijkt nu, maar toch. Als het van Soudal-stichter Vic Swerts afhangt, zal ook zijn siliconenimperium op één generatie een billion dollar company worden. Die ambitie sprak hij al uit in 2011, toen het bedrijf Onderneming van het Jaar werd.

NOG MEER VEROVERAARS

Behalve het kransje van acht vallen nog zes bedrijven uit de boot. De logistieke speler H.Essers zal pas in 2023 de kaap van 1 miljard euro ronden. Maar neem je de groei van vorig jaar (18%) als uitgangspunt, dan zou hij daar al in 2020 aan zitten.

De West-Vlaamse diepvriesgroenteproducent Ardo van de familie Haspeslagh haalde vorig jaar een omzet van 868 miljoen, maar groeide de voorbije vijf jaar met een gezapige 2,29 procent per jaar. Met daar nog één stevige overname bovenop is de drempel bereikt.

Domo, de chemiegroep van Jan en Gregory De Clerck, ooit een onderdeel van het imperium van wijlen Roger De Clerck, schurkt al tien jaar tegen de grens van 1 miljard euro aan. In 2015 bedroeg de omzet 948 miljoen euro, vorig jaar zakte die naar 815 miljoen. Het bedrijf is nu eenmaal gevoelig voor de sterk schommelende olieprijs en de wisselkoersen.

De weefmachinebouwer Picanol van de serieondernemer Luc Tack is nog zo'n randgeval. Die groeide de voorbije vijf jaar met 6,5 procent per jaar, maar stak in 2016 een tandje bij. Picanol groeide in één jaar met 21 procent naar een omzet van 640 miljoen euro.

En dan zijn er nog twee speciale gevallen. Mediahuis, de groep boven onder meer de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en NRC Handelsblad, viel buiten de selectie omdat de omzet vorig jaar nog maar iets meer dan 400 miljoen euro bedroeg. Maar het nam dit jaar de Telegraaf Media Groep over, de holding boven de gelijknamige Nederlandse krant, en wordt zo een bedrijf met 930 miljoen euro omzet.

Ook Sonaca, de Waalse producent van vliegtuigonderdelen die vorig jaar nog maar een omzet van 381 miljoen euro had, verdubbelt dit jaar in omvang door de overname van het Amerikaanse LMI (345 miljoen euro).

Beide bedrijven zullen veel sneller dan binnen zes jaar de kaap van 1 miljard euro ronden.

Advertentie
Advertentie