AG Insurance zet in op thuiszorg voor oudere klanten

De verzekeraar AG Insurance lanceert weldra een nieuwe service die ouderen moet helpen zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. Geen klassiek verzekeringsproduct, maar wel noodzakelijk om relevant te blijven, meent topman Hans De Cuyper.

Voor alle duidelijkheid: de grootste verzekeraar van het land gaat niet de baan op als thuisverpleger voor zorgbehoevende senioren. Met het nieuwe initiatief, dat eind dit jaar als pilootproject start onder de naam Phil at Home, biedt AG Insurance oudere klanten een uitgebreid servicepakket, waardoor ze niet of toch minder snel naar een rusthuis hoeven te gaan.

Het honderdtal senioren dat aan het pilootproject deelneemt, kan bij AG Insurance terecht voor klusjes en reparatiewerken aan hun woning. De verzekeraar heeft met dochter Homeras al een eigen klusjesbedrijf in huis. Gebruiksvriendelijke apps en tablets moeten dan weer helpen vlot in contact te blijven met vrienden en familie. Voor noodgevallen is in extra tools zoals een alarmknop voorzien, terwijl een persoonlijke coördinator - AG Insurance noemt hem Phil - geregeld contact opneemt om een oogje in het zeil te houden.

'De Phils die we zoeken, zijn geen dokters of verpleegkundigen', verduidelijkt AG Insurance-topman De Cuyper. 'Het gaat om mensen met een profiel van sociaal werker, die voldoende technologische kennis hebben en als vertrouwenspersoon kunnen fungeren voor oudere klanten.' Al ziet De Cuyper ook een kans voor oudere werknemers die na een herstructurering uit de boot zijn gevallen.

Voorlopig is Phil At Home wel nog work in progress. Ook over de kostprijs van de nieuwe formule zijn nog geen knopen doorgehakt. 'Dit is zeker nog geen definitief product', benadrukt De Cuyper. 'Het is de bedoeling dat zo veel mogelijk partners zich aansluiten bij het Phil at Home-platform en dat klanten kunnen gebruikmaken van de expertise van andere partijen.' Op dit moment werkt AG Insurance al samen met de IT-groep Econocom en het beveiligingsbedrijf Securitas. Maar op termijn zijn samenwerkingen met thuisverplegingsdiensten zoals het Wit-Gele Kruis best mogelijk. Ook voor beheerders van serviceflats kan Phil at Home een interessante partner worden, meent De Cuyper.

AG Insurance is niet de eerste verzekeraar die zich buiten zijn klassieke business waagt om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Eerder deze maand lanceerde Belfius' verzekeringspoot Jaimy, een digitaal platform dat mensen moet helpen sneller een loodgieter of een schilder te vinden.

Is het vandaag noodzakelijk om als verzekeraar met dit soort nieuwe diensten uit te pakken? 'Ik denk het wel', zegt De Cuyper. 'Door de digitalisering zullen verzekeraars meer en meer worden ingebed in platformen van anderen en zullen ze ook hun eigen netwerk moeten durven open te stellen. Wie zich alleen op zijn corebusiness toelegt, dreigt marktaandeel te verliezen en een deel van zijn distributiemodel kwijt te spelen.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect