Ahold Delhaize bespaart opnieuw in Amerika

Door Ahold USA en Delhaize America te fuseren kan de Nederlandse supermarktgroep opnieuw kosten besparen.

De Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize is vandaag in de Verenigde Staten nog actief via twee aparte Amerikaanse poten. Maar op 1 januari smelten Ahold USA en Delhaize America samen tot Ahold Delhaize USA. De samensmelting biedt kansen om kosten te besparen. Hoeveel is voorlopig onbekend.

Ahold Delhaize ontstond in de zomer van 2016, toen de Nederlandse supermarktgroep Ahold (Albert Heijn, Bol.com) de Belgische keten Delhaize overnam. Door die fusie wil het bedrijf 750 miljoen euro besparen tegen 2019. Een groot deel van de inspanning moet uit de VS komen. De Amerikaanse activiteiten van Delhaize Ahold zijn goed voor twee derde van de omzet van de supermarktreus. De vorming van een belangrijke topvijfspeler in de VS was een van de belangrijkste redenen voor de overname van Delhaize door zijn Nederlandse sectorgenoot.

Ahold Delhaize kan zijn loonkosten verlagen door sommige dubbele functies te schrappen. De groep zegt dat 'sommige ondersteunende functies komen te vervallen', maar stelt ook dat er nieuwe jobs bijkomen. Dat er jobs worden geschrapt is vanzelfsprekend, vindt Fernand De Boer, een beursanalist van Degroof Petercam.

'In eerste instantie heeft Ahold Delhaize kosten bespaard door lagere prijzen te bedingen bij leveranciers', zegt De Boer. 'Nu komt de eigen werking in het vizier. In de logistiek en op de hoofdkantoren kan nog worden bespaard.'

Ahold Delhaize moet volgens De Boer niet alleen kosten uitsparen om zijn aandeelhouders te plezieren, maar ook om de toenemende concurrentie in de VS de baas te kunnen. 'Wal-Mart is al sinds jaar en dag een te duchten concurrent. Discounters als Aldi en Lidl worden steeds populairder. En nu wordt ook Amazon steeds bedreigender.' De e-commercereus nam in juni de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods over.

De Boer wijst erop dat de Amerikaanse fusie ook negatieve gevolgen kan hebben. 'Door meer centraal te regelen kan de eigenheid van de verschillende Amerikaanse ketens van Ahold Delhaize onder druk komen en dat kan klanten afschrikken. Maar CEO Dick Boer heeft goed begrepen dat de ketens hun eigen identiteit moeten behouden.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect