Amazon brengt slimme luidspreker naar ons land

De Echo is te bestellen via amazon.de. ©© Bloomberg

Amazon zet nieuwe stappen op de Belgische markt, met de lancering van de slimme luidspreker Echo en de muziek- streamdienst Amazon Music Unlimited.

Amazon roert al even de oorlogstrom in onze regionen. Begin november lanceerde het de abonnementsformule Prime in de Benelux. Die geeft toegang tot gratis leveringen binnen 24 uur en tot de videostreamdienst en Netflix-rivaal Prime Video. Het is een abonnementsformule die op de thuismarkt veel succes oogst.

Nu voegt de e-commercereus uit Seattle een nieuw luik toe aan de Belgische activiteiten. Belgen kunnen voortaan de slimme luidspreker Echo bestellen en thuis geleverd krijgen. Ook Amazon Music Unlimited, de muziekstreamdienst en rivaal van Spotify, opent de poorten voor de Belgische gebruikers.

Het is geen toeval dat de slimme luidspreker en de muziekstreamdienst op hetzelfde moment op de markt komen. Voor Amazon is het afspelen van muziek een belangrijk onderdeel van de slimme luidspreker. Al kan u er dankzij de aanwezigheid van slimme assistent Alexa veel meer mee doen: het weerbericht opvragen, de route naar het werk checken...

Er zijn nog enkele weerhaakjes aan de komst van Echo. De slimme praatpaal moet via amazon.de worden besteld, de Duitse site die dankzij de Nederlandse vertalingen de Belgische 'hub' van Amazon is. Amazon.be bestaat niet en er zijn voorlopig ook geen plannen voor.

Belgen die een Echo kopen, moeten Engels spreken tegen Alexa. Ook de navigatie van de muziekstreamdienst is niet meteen aangepast aan het Nederlandse taalgebied. De enige beschikbare talen zijn Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en Japans.

Toch zet Amazon zich meteen als te duchten tegenstander in de markt. De muziekbibliotheken zijn van vergelijkbare grootte als die van Spotify en Apple Music (40 miljoen songs) en ook de prijzen liggen in dezelfde lijn (9,99 euro voor een individu, 14,99 euro voor een gezin).

Met de nieuwe diensten bouwt Amazon aan een waar ecosysteem, een trucje dat alle techgiganten toepassen. Amazon wil gebruikers laten shoppen, series kijken en muziek luisteren in dezelfde omgeving. Dat verhoogt de barrière om naar de concurrentie over te stappen. De Echo is een nieuwe pion in dat verhaal.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect