Analisten geven tik aan KBC en pluim aan Ontex

De Brusselse Bel20-index ging gisteren voor de derde dag op rij lager. Analistenrapporten domineerden het koersenbord, met opnieuw een tik voor KBC en een pluim voor Ontex.

De meeste Europese beurzen eindigden de dag zoals ze die begonnen waren, met een slot dicht bij de opening. Brussel viel uit de toon met een verlies voor de Bel20 van 0,4 procent tot 3.853,35 punten.

KBC (63,60 euro, -2,3%) was andermaal verantwoordelijk voor meer dan de helft van dat verlies. Na de investeerdersdag van woensdag in Ierland druppelden de kritische adviezen binnen. Onder meer Kepler Cheuvreux schrapte zijn 'koop'-advies voor KBC, dat door een miljardeninvestering in digitalisering en een versteviging van zijn kapitaalbuffers mogelijk minder dividenden zal uitkeren.

Bij de steraandelen was Ontex (32,75 euro, +1,1%) een van de grootste stijgers. Dat heeft het te danken aan het analistenteam van Deutsche Bank, dat zijn eerste rapport over de luierfabrikant publiceerde. 'De huidige waardering weerspiegelt onvoldoende de transformatie van het bedrijf', zeggen de auteurs Eva Quiroga-Thiele en Gerry Gallagher. Ze halen aan dat Ontex vroeger veel witte producten maakte, terwijl het nu meer eigen merken heeft.

'Ontex heeft nu bovendien een veel grotere globale voetafdruk', brengen ze de recente overnames in Mexico en Brazilië in herinnering. 'Dat alles kan leiden tot een versnelling van de vergelijkbare omzetgroei en een verdere verbetering van de winstmarge.' Deutsche Bank trakteert Ontex op een 'koop'-advies en een koersdoel van 37 euro over twaalf maanden.

Ook Euronav (6,59 euro, +0,8%) kreeg een duwtje. De collega's van het persbureau Bloomberg oordelen dat de (verre) toekomst er goed uitziet voor de tankerrederij. Ze twijfelen er niet aan dat Euronav de malaise zal doorstaan en op de eerste rij staat om te profiteren van een herstel van de (zeer cyclische) sector. Dat herstel komt er wel pas in 2019.

Het aantal nieuwe tankers (+6%) zal dit jaar drie keer zo snel stijgen als de vraag (+2%). Het oliekartel OPEC probeert zijn totale productie te verlagen, wat zou moeten leiden tot een stijging van de olieprijs. De relatie met de dagtarieven voor een tanker van Euronav is niet 1 op 1, maar de analisten stippen wel aan dat een hogere olieprijs samen met meer schepen in omloop de omzet en de winst van Euronav naar beneden halen.

Maar omdat Euronav op een slimme manier zijn balans vol cash aan het laden is, zal het vroeg of laat kunnen profiteren van koopgelegenheden tijdens de aanhoudende crisis. Bloomberg omschrijft dat als 'consolidatiemogelijkheden benutten'. Ondertussen zouden de tarieven in 2018 al iets moeten stijgen, om pas in 2019 echt hogere regionen op te zoeken.

Een zeldzame snipper bedrijfsnieuws was de investering van 23 miljoen van de schuimrubberproducent Recticel (7,10 euro, +2%) om in Finland een nieuwe fabriek uit de grond te stampen. Daarmee wil het tegemoetkomen aan 'de groeiende vraag in Noord-Europa'. Recticel is daar al aanwezig met twee vestigingen in Zweden en in Noorwegen.

'Dit nieuws volgt op het recente bericht over een nieuwe fabriek in het Verenigd Koninkrijk', brengt analiste Nathalie Debruyne van Degroof Petercam in herinnering. 'Daaruit leiden we af dat het bedrijf zijn groei wil versnellen. Met deze nieuwe vestigingen erbij denken we dat Recticel goedgeplaatst is om Europees marktaandeel af te snoepen van marktleider Kingspan.' Debruyne herhaalt haar 'koop'-advies en koersdoel van 8 euro voor de schuimrubberproducent.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect