Apple spant Shazam voor kar in streamingstrijd

Ed Sheeran was in 2017 de meest gestreamde artiest op Apple Music, de muziekstreamingdienst van de hardwaregigant. ©┬ę AFP

Apple koopt de populaire muziekherkenningsapp Shazam. De overname markeert een nieuwe fase in de harde strijd met Spotify, de marktleider in streaming.

'Hoe heet dat nummer ook weer?' Een nummer herkennen, maar de titel en de uitvoerder niet kunnen thuisbrengen. Het is een gevoel dat iedereen herkent, waarop de muziekherkenningsapp Shazam de afgelopen jaren perfect inspeelde.

De Britse app, die maar een paar seconden muziek nodig heeft, is wereldwijd meer dan 1 miljard keer geïnstalleerd op smartphones. Maar nu is het liedje voor Shazam zelf uit. Apple neemt Shazam over, voor een bedrag dat volgens Amerikaanse media afklokt op 400 miljoen dollar. Dat is gevoelig minder dan 1 miljard dollar, de waardering van Shazam bij de jongste kapitaalronde.

Bij de overname spelen twee afzonderlijke factoren een rol. Shazam had een revolutionaire functionaliteit, maar geen businessmodel. In september raakte bekend dat Shazam in 2016 een omzet boekte van 40,3 miljoen pond, ongeveer 45 miljoen euro. Shazam boekte inkomsten via een mix aan advertenties en commissies op aankopen op andere sites.

De povere monetisering van de populaire 'muziekdetective' maakte van Shazam een gemakkelijke overnameprooi. Apple slaat toe, en wel als gevolg van een tweede factor: de nietsontziende strijd op de muziekstreamingmarkt. Shazam is daardoor 'collateral damage' in de strijd tussen Apple Music, de streamingdienst van Apple, en marktleider Spotify.

Apple hoopt dat Shazam het iets meer in de slipstream van Spotify kan krijgen. De Zweedse pionier trekt met ongeveer 60 miljoen betalende gebruikers, hernieuwde contracten met de drie grote platenfirma's (Warner, Sony en Universal) en een alom geprezen product volgend jaar naar de beurs. De enige kopzorg zijn de rode cijfers. Het is om die reden dat Spotify scherpere deals probeerde te onderhandelen met de platenbonzen.

Voor Apple is muziek al jaren een van de prioriteiten. In 2003 pionierde het bedrijf uit Cupertino met de muziekwinkel iTunes, maar in het geval van muziekstreaming liet Apple zich in snelheid aftroeven door de Zweden. Apple Music heeft volgens de recentste cijfers net iets meer dan 30 miljoen betalende gebruikers.

Door Shazam in te lijven moet een nieuwe toestroom aan gebruikers op gang komen. De muziekherkenningsapp verwijst nu al gebruikers door naar andere apps. Als de herkenningssoftware een nummer kon herkennen, dan kunnen gebruikers het hele nummer beluisteren op Apple Music of Spotify.

Volgens Amerikaanse media verwijst Shazam maandelijks ongeveer 1 miljoen klanten door naar zowel Spotify als Apple Music. Maar door de overname kan Apple het totale Shazam-publiek, van meer dan 100 miljoen gebruikers per maand, volledig naar zich toetrekken.

Apple kan relatief gemakkelijk 1 miljoen doorverwijzingen per maand naar zijn grote rivaal droogleggen, en tegelijk de integratie met zijn eigen Apple Music-app vergemakkelijken. Voorlopig laat de techgigant niet in zijn kaarten kijken over wat de plannen zijn.

De kruisbestuiving tussen Apple Music en Shazam is mogelijk maar de eerste stap. Achter de schermen werkt Apple hard aan de HomePod, een slimme luidspreker die volgend jaar op de markt moet komen. In die slimme luidspreker zal een versie van Siri, de virtuele assistent die ook in de iPhone huist, zitten.

Door de herkenningssoftware van Shazam te integreren in Siri, kan je voortaan gewoon aan je smartphone of aan je HomePod vragen welk liedje speelt. Dat maakt de omslachtige handeling van het openen van een app helemaal overbodig. Nu gebeurt het regelmatig dat een liedje al gestopt met spelen is voor Shazam eruit is wat de titel en de uitvoerder zijn.

De plannen van Apple zijn niet uniek. Spotify maakte recentelijk bekend dat zijn app aan te sturen is via Google Assistant, de Siri-concurrent van Google. En vrijdag introduceerde Amazon zijn streamingdienst Music Unlimited op de Bel- gische markt, in combinatie met de slimme luidspreker Echo. De concurrentie volgt hetzelfde spoor als Apple.

Voor Apple is de uitbouw van Music hoe dan ook cruciaal. Bij muziekstreaming betalen gebruikers een vaste maandelijkse som. Die benadering maakt Apple minder afhankelijk van 'pieken', die het ervaart bij hardware. Bij de lancering van een nieuw product piekt de omzet, waarna die weer wat inzakt.

KORT

De populaire muziekherkenningsapp Shazam valt in de handen van Apple. Die kan Shazam gebruiken om zijn streamingdienst Apple Music een nieuwe boost te geven in de strijd met marktleider Spotify. Spotify heeft 60 miljoen betalende gebruikers, Apple Music 30 miljoen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect