Chinezen betalen voortaan met de glimlach

De Chinese internetreus Alibaba test in een KFC-restaurant technologie om klanten te laten betalen door middel van gezichtsherkenning.

Klanten van de KFC in de Chinese havenstad Hangzhou hoeven hun portefeuille of smartphone niet meer boven te halen als ze betalen voor hun bestelling. Ze rekenen af door hun gezicht te laten scannen.

De technologie komt uit de hoed van Alibaba. De topman van de Chinese internetgigant, Jack Ma, demonstreerde 'Smile to Pay' voor het eerst twee jaar geleden op de Duitse technologiebeurs CeBit. De CEO toonde toen hoe je kan betalen met het maken van een selfie. Ook de kredietkaartmaatschappij MasterCard lanceerde die optie inmiddels.

Sindsdien evolueerde de technologie. Dat KFC de eer krijgt om ze als eerste te testen, is geen verrassing. Alibaba stapte vorig jaar in het kapitaal van Yum China, moeder van de Chinese activiteiten van fastfoodketens KFC, McDonald's, Pizza Hut en Taco Bell.

Hoe werkt het? De klant voert zijn bestelling in op een aanraakscherm. De ingebouwde camera scant vervolgens zijn of haar gezicht, waarna de scan wordt gekoppeld aan de Alipay-rekening van de klant. Alipay is Alibaba's digitale betaalplatform, dat ook contactloos betalen met een smartphone mogelijk maakt.

Bij de volgende bezoeken herkent de technologie de klant op basis van een gezichtsscan. Het algoritme wordt niet afgeleid door make-up of pruiken en kan niet worden misleid door een foto of video van een gezicht. Met het ingeven van het telefoonnummer is een extra controle ingebouwd.

Alibaba is niet de enige die gezichtsherkenning test. Bij de luchtvaartmaatschappij China Southern vervangt de technologie sinds dit jaar de instapkaarten. En bij de toeristische trekpleister Tempel van de Hemel in Peking worden gezichtsscans gebruikt om diefstal van toiletpapier in te dijken.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect