De balans van Koen Vanmechelen

©Debby Termonia

Op de Grote Markt in Sint-Truiden stuurde kunstenaar Koen Vanmechelen begin 2016 zijn eerste Planetary Community Chicken de wereld in. Dinsdag opent hij er met de ondernemers Pascal Vossius en Ben Elen een café dat ook een permanent evoluerend kunstwerk is. Hier maakt hij zijn persoonlijke balans op.

Wat zijn uw belangrijkste activa?

'In de eerste plaats mijn hersenpan en gezondheid. Daarnaast mijn boerderijen. Thuis in Meeuwen-Gruitrode heb ik er een en we ontwikkelen er ook in Ethiopië, Zimbabwe en Detroit. Het is levende kunst, en zodra de dieren doodgaan, komen ze in de narratives. Voorts zijn mijn medewerkers - intussen een tiental - cruciaal.'

Wie heeft in u geïnvesteerd?

'Zodra je opgroeit investeren je ouders, je vrouw en de maatschappij in je. Ik heb altijd believers gehad, ook in barre tijden: musea en galerijen, maar ook wetenschappers en ondernemers.'

Investeert u in anderen?

'Behalve boerderijen, schilderijen, beelden en installaties zijn ook stichtingen cruciaal in mijn oeuvre. CosmoGolem werkt rond kinderrechten, The Walking Egg rond vruchtbaarheid in ontwikkelingslanden. CC®P is een platform voor genetisch onderzoek naar mijn hybride kippensoorten. Overkoepelend ontwikkelt Mouth boerderijen. Onze kip met het meest diverse DNA ter wereld wordt gekruist met productieve lokale kippen. Zo krijg je een kip die in gemeenschappen kan leven en mensen elke dag voedsel levert. De Bill & Melinda Gates Foundation heeft ons opgemerkt. Zij ziet de kip als oplossing voor honger in de wereld.'

'Met het café keer ik terug naar de ontmoetingsplaats waar ideeën worden uitgewisseld, ook door filosofen en kunstenaars, vanuit zowel artistieke als sociale bewogenheid. 1 procent van de opbrengst gaat naar Mouth. Dat lijkt weinig, maar je kunt er essentiële dingen mee doen. In Zimbabwe heb ik een stier voorgefinancierd. Die bevrucht in verschillende gemeenschappen koeien en gaat inteelt tegen. Hij redt duizenden kinderen.'

Wanneer bent u het meest gegroeid?

'Op mijn 33ste manifesteerde ik me als kunstenaar. En terwijl veel mensen tijdens de financiële crisis dichtklapten, ging ik vreemd genoeg net accelereren. In slechte omstandigheden moet de kunstenaar harder werken, je wil iets vertellen aan de wereld.'

Gaat u vaak in het rood?

'Doordat er altijd mensen in mij geloofden, hoefde ik financieel niet in het rood te gaan. Fysiek gebeurde dat wel, onder meer op mijn groeimomenten.'

Wie zetelt in uw raad van bestuur?

'Het beste advies ooit komt van mijn vader. 'Als iemand je zegt dat de sokkel waarop je werk staat goed gemaakt is, zit je met een groot probleem.' De visie achter een werk moet groter zijn dan de techniciteit ervan. Ik kan voor mijn bedrijf en stichtingen terugvallen op mensen uit diverse disciplines, onder wie Peter Adriaenssens, Jeanne Devos, Jean-Jacques Cassiman, Dirk Thys en Olivier Hanotte (universiteit van Nottingham).'

Is uw balans in evenwicht?

'Zeker als kunstenaar is je leven je werk. Mijn atelier staat midden in ons huis. De inspiratie zit in het leven. Toch ben ik continu in crisis. Waardoor ik geen crisis ken. Mijn brein spuwt permanent nieuwe projecten. Ik ben een eeuwige start-up.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect