De cheerleaders van Teamleader

Veroniek Collewaert Professor Vlerick Lid raad van bestuur ©BENNY DE GROVE

Dankzij een reeks bedrijfstoppers en 20 miljoen euro vers geld zet het Gentse softwarebedrijf Teamleader de volgende stap in zijn snelle groei. Maar enkele aandachtspunten moeten de scale-up op de rails houden.

Europa telt 23 miljoen kmo's. Teamleader-CEO Jeroen De Wit hamert steevast op dat cijfer. Het Gentse softwareplatform, dat hij op de schoolbanken uit de grond stampte, heeft de ambitie om de allesomvattende digitaliseringshulp voor die kmo's te zijn. Facturatie, klantenbeheer, projectmanagement... Het moet allemaal kunnen met Teamleader.

Die oplossing slaat aan. Al 10.000 klanten in zes landen maken gebruik van de Gentse software. Een nieuwe kapitaalronde, de grootste uit de geschiedenis van Teamleader, moet het bedrijf sneller doen schakelen. Tegelijk haalt het Belgische en Nederlandse bedrijfsexpertise aan boord die nieuwe markten in het vizier moeten brengen.

De kapitaalronde valt uiteen in twee luiken. Enerzijds zet Teamleader converteerbare obligaties om in kapitaal, ter waarde van 4 miljoen euro. Dat is een 'afspraak uit het verleden' met de bestaande aandeelhouders. Daarbovenop is er een zuivere kapitaalverhoging. Teamleader haalt 14,5 miljoen euro op bij twee nieuwe investeerders.

De eerste nieuwe partner is de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). De tweede is een iets onbekendere speler, het in Londen gevestigde Keen Venture Partners. Voor Keen komt oude bekende Alexander Ribbink in de raad van bestuur van Teamleader zetelen. Hij was tussen 2003 en 2008 de operationele baas van het toen furore makende navigatiebedrijf TomTom.

Marketplace

Met het opgehaalde geld wil Teamleader in de eerste plaats zijn product verder ontwikkelen. De focus ligt op Marketplace, dat het vorig jaar in de markt zette. Het platform is een soort supermarkt waar klanten 'integraties' - links tussen de Teamleader-software en externe apps - kunnen kiezen en kopen. Met een Outlook-integratie bijvoorbeeld kunnen ze nieuwe contacten van hun mailbox rechtstreeks aan hun Teamleader- account toevoegen.

Door de extra apps in de Marketplace te stallen wil Teamleader voorkomen dat zijn platform verwatert. 'Bijna twee jaar geleden was dat relevante feedback', zegt De Wit. 'Teamleader is breed georiënteerde software, maar met de marktplaats kunnen we verder verbreden zonder de focus op de belangrijkste functies zoals het klantenbeheer van kmo's te verliezen.'

Om Teamleader op de rails te houden kwam na het vertrek van medestichter Willem Delbare Andreas Creten aan boord, de CEO van de bouwer van digitale toepassingen Madewithlove. Als technische overgangspaus overzag hij mee de ontwikkeling van de software. Dat was niet evident, omdat het technische team en de software moesten meegroeien met het aantal klanten.

Er zijn stappen gezet om de software robuuster te maken. 'Vroeger was er één enkele set van programmeerlijnen voor het hele platform', licht De Wit toe. Nu is die opgedeeld volgens de verschillende applicaties op het Teamleader-platform. 'Als er vroeger een probleem was, ging het hele platform plat. Nu blijft dat beperkt tot de app waarin het probleem zich voordoet.'

Nu zijn product verbeterd is, wil Teamleader nieuwe markten veroveren. Ook daarvoor dient het opgehaalde kapitaal. Het softwarebedrijf is al actief op zes markten: België, Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland. Alleen België en Nederland zijn voorlopig winstgevend. De Wit vraagt tijd voor de andere markten. 'Die zijn nog niet lang opgestart. Al eist elke maand een andere markt de aandacht op.'

Focus

De Wit staat dus voor een interessante jongleeroefening. Hij moet de focus op het product behouden, de vier niet-winstgevende groeimarkten naar winst loodsen en speuren naar overnamekansen en nieuwe markten. Daarvoor breidt de CEO zijn raad van bestuur gevoelig uit. Met Ribbink haalt hij kennis over de operationele kant van zaken binnen, met Vlerick-professor Veroniek Collewaert gevoel voor ondernemerschap en human resources.

Eerder kwam al Jonas Dhaenens, de CEO van het webhostingsbedrijf Combell en een vroege investeerder, aan boord. 'Hij heeft veel kaas gegeten van overnames, dat zal van pas komen.' Samen met de vroege geldschieters Duco Sickinge (ex-Telenet) en Michael Bootcher (Sage Technologies) heeft De Wit nu een oorlogskas en -leger voor de volgende stap.

Profiel Teamleader

Wat: digitaliseringshulp voor kmo's.

Actief in: België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje.

Geannualiseerde recurrente omzet: 12 miljoen euro.

Winstgevend: in België en Nederland.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect