'De NMBS telt te veel pennenlikkers'

François Bellot. ©Photo News

'Er zijn vandaag bij het spoor te veel mensen van wie het werk door een computer kan worden gedaan, terwijl er te weinig operationele mensen zijn', zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

François Bellot vindt dat het tijd is voor een revolutie in de interne organisatie van het spoorbedrijf NMBS. 'De situatie is nu dat vier tot vijf mensen in een bureau zitten, terwijl het met veel minder mensen zou kunnen door een deftige informatisering. Tegelijk is er een tekort aan trein- bestuurders en -begeleiders', zegt de federale minister van Mobiliteit in een interview met L'Echo. Bellot zegt zeker geen sociaal bloedbad te willen, maar dat gekeken moet worden om de verdeling en het takenpakket van het personeel naar de 21ste eeuw te tillen. 'Het spoorpersoneel moet meer inspraak krijgen en betrokken worden bij beslissingen. Nu krijgen talentvolle mensen niet de kans zich uit te spreken. Dat is een bedrijfsmodel van de jaren 60', luidt het.

Bellot haalt ook fel uit naar critici die vinden dat de regering het spoor kapot aan het besparen is. 'De spoordotatie wordt tegen 2019 verminderd met 1,2 miljard euro, en zakt van 14,8 naar 13,6 miljard om 8 procent van de Belgen te vervoeren. De waarheid is dat het Belgische spoor de Belgen collectief veel geld kost. De inspanning is groot, maar er is geen andere weg. Elke passagier kost de staat 12,50 euro, zodra hij een voet op een trein zet. En elk gezin betaalt 650 euro per jaar aan de NMBS. ça suffit.'

Bellot heeft minder dan een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen nog altijd geen oplossing voor de geluidsoverlast rond de luchthaven van Zaventem. Hij laveert omzichtig rond de communautaire clusterbom, die tikt tussen Vlaanderen en Brussel. Het dossier wordt doorgeschoven naar een internationaal studiebureau dat een analyse van de geluidsoverlast moet maken en ook voorstellen tot oplossing moet formuleren. Die studie moet - op rechterlijk bevel - eind juli 2018 klaar zijn. Gezien het enkele maanden later gemeenteraadsverkiezingen zijn, is de kans klein dat er voor de nationale verkiezingen van 2019 nog een oplossing uit de bus komt.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect