De Persgroep koopt digitale reclamefolders in Nederland

©rv doc

De reclamefolder krijgt een nieuw leven, in digitale versie. De mediagroep De Persgroep koopt reclamefolder.nl om digitale reclamefolders rond te sturen in Nederland.

'Nederlanders houden van koopjes,' zegt Willem-Albert Bol, de creatief directeur van De Persgroep Nederland, als we hem vragen naar het succes van reclamefolders in Nederland. Dat verklaart meteen waarom de mediagroep Reclamefolder.nl naar zich trekt.

Het onlineplatform Reclamefolder.nl is in 2006 opgericht door Jeffrey van Rossum en Robin Streng. Klanten kunnen de reclamefolders van winkels en supermarkten die er verzameld worden, doorbladeren op de computer, mobiel of via een app nog voor ze officieel verdeeld worden.

Die formule slaat aan. Het platform trekt maandelijks 2 miljoen Nederlandse gebruikers aan, die samen zo'n 25 miljoen folders bekijken van onder meer Albert Heijn, Makro en Kruidvat. 'Nederland is en blijft een land van aanbiedingen', zegt Erik Roddenhof, de CEO van De Persgroep Nederland. 'Onze digitale platformen, dag- en weekkranten staan er vol mee. We willen die nu met Reclamefolder.nl bundelen tot het grootste aanbiedingenplatform van Nederland.'

Reclamefolder.nl is in handen van onder meer RTL Ventures en H2 Equity Partners. Die verkopen hun belang en ook de oprichters stappen eruit. De financiële details van de deal zijn niet bekend.

De overname sluit aan op de digitale strategie van De Persgroep. De grootste uitgever van dagbladen in Nederland is door teruglopende advertenties en abonnementen op zoek naar aanvullende inkomsten.

Reclamefolder.nl blijft op zichzelf bestaan, maar de diensten worden ook geïntegreerd in andere merken. De Persgroep heeft heel wat regionale titels in handen, die 'er baat bij hebben verrijkt te worden met extra aanbiedingen voor de lezer', aldus Bol.

De mediagroep wil het platform ook lokaal sterker uitspelen. 'We kunnen het brede en regionale bereik van de Persgroep inzetten om uit te breiden', zegt Ruud Giebels, de directeur van Reclamefolder.nl. Het gaat dat doen door het platform uit te bouwen met persoonlijkere aanbiedingen via locatiebepaling. 'Niet alle aanbiedingen zijn overal relevant. We willen dat onze klanten de juiste folders voor de winkels uit hun buurt krijgen', aldus Bol.

Voorlopig komt de website niet naar België, al sluit De Persgroep dat niet uit. 'We focussen nu op de Nederlandse markt. Blijkt het ook interessant voor België, dan laten we ons niet tegenhouden', zegt Bol.

De Persgroep liet niet als enige haar oog vallen op digitale folders. De markt is stilaan aan het consolideren met enkele grote spelers zoals Axel Springer (Bonial) en Shopfully, die internationaal fors in techniek en expansie investeren. De Persgroep toont met de overname dat ze een deel van de markt wil inpalmen.

DIGITALE RECLAMEFOLDER IN BELGIË

In België is het reclameplatform myShopi van BD actief, dat sinds januari in de etalage staat. Het biedt naast de traditionele folderpakketten in de brievenbus ook digitale folders en coupons aan via zijn website en app. Die app werd in België al meer dan 1,2 miljoen keer gedownload. Het platform heeft maandelijks 700.000 actieve gebruikers, die folders van meer dan 200 retailers en merken bekijken.

De digitale folder kent in België niet zo'n sterke opmars als in Nederland. Een onderzoek van Profacts in opdracht van BD myShopi toont dat de Belg nog altijd verknocht is aan papieren reclameblaadjes. 87 procent leest nog papieren folders, 56 procent digitaal. 'De digitale folder is meer een aanvulling op de papieren versie dan een vervanging', zegt Geert Schoenmaekers, de CEO van BD myShopi.

Onlinereclamefolders ondergaan wel een metamorfose. Vroeger volstond een pdf-versie, maar consumenten verlangen vandaag persoonlijke aanbiedingen van lokale retailers. 'De consument wil zoeken en vergelijken voor hij koopt, altijd en overal op de hoogte zijn van promoties en onmiddellijk online kunnen bestellen', zegt Schoenmaekers. 'Via interactieve folders kan hij meteen online zijn boodschappen bestellen.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect