Europese Unie en Japan ruilen auto's voor kaas en wijn

Jean-Claude Juncker. ©AFP

Europa en Japan hebben gisteren een verregaand vrijhandelsakkoord afgerond. Europa kan meer kaas, wijn, bier, rund- en varkensvlees aan Japan slijten. De deal is ook een stevige boodschap aan Donald Trump.

De Europese Unie en Japan zijn goed voor een markt van 600 miljoen mensen en 30 procent van het wereldwijde bbp. In juli werd al een principeakkoord getekend voor 'de belangrijkste handelsdeal ooit onderhandeld door de EU'. Gisterochtend werden de gesprekken afgerond. De juridische tekst wordt nu klaargestoomd voor ondertekening, ratificatie en volledige inwerkingtreding.

Het akkoord over vrijhandel heeft niet alleen een belangrijke economische waarde. De deal is ook strategisch belangrijk. 'Dit is een duidelijk signaal aan de wereld dat Japan en de Europese Unie de vlag van vrijhandel hoog houden en de verleiding van protectionisme bestrijden', zeggen de Japanse premier Shinzo Abe en EU-Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker in een gezamenlijke verklaring.

Onder Japanse druk werd het overleg over een geschillenregeling voor investeringen helemaal uit het handelsakkoord gehaald. Er wordt de komende maanden onderhandeld over een aparte regeling voor geschillen. Net die geschillenregeling voor investeerders bracht in het Ceta-handelsakkoord met Canada donkere wolken mee en een wekenlange blokkering van de deal in het Waals en het Brussels Parlement. Voor zoveel heisa bedankten de Japanse bewindslui.

De invoertarieven van 10 procent voor Japanse auto's verdwijnen in Europa, maar pas na een overgangsperiode van zeven jaar. Omgekeerd kan het afschaffen van douanetarieven bedrijven in Europa een besparing opleveren van 1 miljard euro per jaar.

Voor wijn, varkensvlees, verse kazen als mozarella en harde kazen als gouda vallen alle invoertarieven weg vanaf de eerste dag dat het handelsakkoord van kracht wordt. De export van rundvlees verhoogt fors en bier mag in Japan binnen als bier in plaats van als 'alcoholische softdrink'. Belgische bedrijven kunnen ook meedingen naar openbare aanbestedingen in de grootste 48 Japanse steden.

Japan is nu al de belangrijkste verre exportmarkt voor Belgische voeding na de VS en China. Vorig jaar was de export goed voor 177 miljoen euro, zegt de voedingsfederatie Fevia. Vooral chocolade en bier vallen in de smaak. Voor diepvriesgroenten en aardappelproducten is er nog veel potentieel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect