Handelsoorlog jaagt Harley-Davidson VS uit

Harley-Davidson maakt motorfietsen die bestemd zijn voor Europese klanten niet langer in de VS. Het doet dat om de Europese douanetarieven die vorige week ingingen te omzeilen.

Het iconische Harley-Davidson is gisteren uitgegroeid tot het schoolvoorbeeld van de waanzin van een handelsoorlog. Nadat het bedrijf al had gemeld dat het door de Amerikaanse invoerheffingen op Europees staal en aluminium zijn kosten met 15 à 20 miljoen dollar per jaar ziet stijgen, ziet het nu nog eens 100 miljoen dollar per jaar door de neus geboord door de Europese invoerheffingen op motorfietsen.

De Amerikaanse motorfietsenbouwer gaat daarom de Harleys voor Europese klanten buiten de VS bouwen. Het investeert de komende 9 tot 18 maanden in de niet-Amerikaanse fabrieken om de productie te verhogen. In Europa verkoopt Harley-Davidson zo'n 40.000 motors per jaar.

Harley-Davidson zegt dat de Amerikaanse productie het bedrijf na aan het hart ligt, maar dat er geen andere oplossing is. De Europese heffingen maken een Harley in de EU gemiddeld 2.200 dollar per stuk duurder. Die kosten doorrekenen aan de Europese consument of aan de lokale verdelers van motorfietsen zou tot onmiddellijke en blijvende schade leiden, zegt het.

Daarom rekent het de Europese douaneheffingen niet door in de prijzen en slikt het dit jaar extra kosten van 30 tot 45 miljoen dollar, in de hoop dat de buitenlandse fabrieken daarna klaar zijn voor een hogere productie.

De beslissing is een politieke overwinning voor de Europese Commissie omdat ze de Amerikaanse president Donald Trump publiekelijk in verlegenheid brengt. Trump zei vorig jaar nog dat hij 'meer jobs en meer fabrieken in de Verenigde Staten' wil en dat Harley-Davidson daar een geweldig voorbeeld van is.

De Europese vergeldingsmaatregelen tegen Trumps staaltarieven zijn bedoeld om politieke schade aan te richten. Ze zijn gericht op producten die gemaakt worden in staten die traditioneel in handen van Republikeinse politici zijn. Harley-Davidson heeft zijn hoofdzetel, O&O-center en drie fabrieken in Wisconsin, een staat die Donald Trump in 2016 met 25.000 stemmen verschil won.

De beslissing van Harley-Davidson betekent dat de Amerikaanse motorfietsen voor Europese consumenten niet duurder worden en beschikbaar blijven. De aandeelhouders van Harley-Davidson incasseren de klappen op korte termijn, de Amerikaanse arbeiders van het bedrijf op lange termijn.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect