Herkenningsapp Spott bekroond tot beste nieuwe merk

Met de app Spott kunnen kijkers producten die ze zien in tv-programma's, reclamespots of online video's met enkele klikken opzoeken en eventueel bestellen. ©rv

De titel Belgium's New Brand of the Year gaat dit jaar voor het eerst naar een puur digitaal merk. Spott, de app waarmee u spullen kunt kopen die u op tv of in video's ziet, krijgt zo nog een erkenning voor een indrukwekkend groeiparcours.

Het gaat hard voor Jonas De Cooman en Michel De Wachter, de Vlaamse bedenkers van de 'Shazam voor de e-commerce'. Amper een goed jaar na de lancering kondigde het bedrijfje een eerste overname aan, van de Hollywood-start-up Spylight, en kreeg het meerdere onderscheidingen, onder meer de Rising Star Award van Deloitte. En nu mag de Aalsterse start-up zich ook een jaar lang het beste nieuwe merk van België noemen.

Mocht u Spott nog niet kennen: de tool maakt het mogelijk om producten die u in tv-programma's, reclamespots of online video's ziet met enkele klikken op te zoeken en eventueel te bestellen. Spott is voor consumenten beschikbaar via een mobiele app en via het webplatform spott.tv. Het 'onzichtbare' deel van de oplossing is een database die zowat duizend keer meer producten bevat dan die van de online kledingwinkel Zalando.

Voor het eerst gaat de drie jaar oude award, toegekend door de marketingvereniging BAM en de kranten De Tijd en L'Echo, naar een puur digitaal merk. Nog een verschil met eerdere winnaars is dat Spott geen klassiek consumentenmerk is. Zijn succes hangt ook af van bedrijven die de oplossing willen gebruiken om hun producten aan de man te brengen. Ondanks dat 'afwijkende' profiel haalde Spott het in de keuze van de jury van sexy marketingverhalen zoals de elektrische motoren van Saroléa of Foodbag.be, de 'Belgische HelloFresh' (zie hiernaast).

Meerdere factoren hebben bij de keuze voor Spott de doorslag gegeven. De technologie heeft een grote impact omdat ze het leven van zowel consumenten, mediabedrijven, adverteerders als retailers vergemakkelijkt. Het piepjonge merk bouwde ook heel snel nationaal en internationaal erkenning op. In eigen land ging het in zee met de commerciële omroepen Medialaan en RTL, het sloot een joint venture met een grote advertentiespeler in Brazilië en het staat op de radar van de grote studio's in Hollywood.

Daarnaast slaagde het bedrijf er in ons land al aardig in om ook de consument te verleiden. De app werd al 170.000 keer gedownload en was op een zeker moment de populairste in de App Store van Apple. Per maand genereert Spott zowat 7 miljoen views, die leiden tot een half miljoen kliks en een duizendtal effectieve aankopen.

En dat allemaal in een jaar dat nog niet volledig in het teken stond van de merkbekendheid. De ondernemers achter Spott willen daar pas het komende jaar vol op inzetten. Via de integratie van hun tool in allerlei apps en platformen van andere mediabedrijven hoopt Spott in 2018 een miljoen Belgische consumenten te bereiken. Het bedrijf wil ook een database met fysieke winkels uitbouwen, zodat het zijn gebruikers ook de weg kan wijzen naar het dichtstbijzijnde verkooppunt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie