In eigen land Uw bank screent u elke dag

De Belgische grootbanken maken dagelijks gebruik van World-Check om hun klanten door te lichten. Maar experts plaatsen vraagtekens bij de kwaliteitscontroles op zulke databanken.

Zowel BNP Paribas Fortis, KBC en ING als de staatsbank Belfius gebruikt World-Check intensief. 'We checken dagelijks ons klantenbestand met de databank van World-Check om te verifi√ęren of er geen sancties zijn getroffen tegen onze klanten', zegt Belfius. 'De betrouwbaarheid is niet altijd 100 procent, maar voldoende accuraat om een degelijk, praktisch instrument te zijn', klinkt het bij KBC. De banken beklemtonen dat World-Check maar een van de bronnen is voor hun klantenanalyse.

Over de kostprijs van de databank willen de banken niets kwijt. Die zou afhangen van de omvang van het gebruik en het aantal gebruikers. Een abonnement op World-Check zou 625 pond (710 euro) per gebruiker kosten, is uit goede bron vernomen. Als een bank honderd interne experts toegang geeft, komt dat dus neer op ruim 70.000 euro.

Antoinette Verhage, professor criminologie (UGent), schreef haar doctoraat over de privébedrijven die een rol spelen in de strijd tegen witwassen. Ze plaatst net als enkele internationale collega's grote vraagtekens bij de kwaliteitscontrole op de databanken van spelers als World-Check en klaagt het ontbreken van een duidelijke beroepsprocedure aan.

'Mensen kunnen onterecht op zwarte lijsten terechtkomen. Of ze blijven in de databank zitten terwijl ze er niet meer in horen te staan. Ze riskeren in sommige gevallen dat hun bankrekeningen onterecht geblokkeerd worden', zegt ze.

World-Check erkent dat de informatie in zijn databank niet foutloos is. 'Omdat we gebruikmaken van gegevens uit het publieke domein kunnen de data die we verwerken vergissingen bevatten of gedateerd zijn', staat in zijn privacystatement.

Wie verkeerdelijk op de World-Check-lijst belandt, raakt er nog moeilijk af. 'Het enige wat je kunt doen, is een e-mail sturen naar World-Check of proberen rechtstreeks de samenstellers aan te spreken via langdurige juridische procedures. Dat kan je bezwaarlijk een toegankelijke beroepsprocedure noemen', zegt Verhage.

World-Check verwittigt de betrokkene niet vooraf als hij in de databank opgenomen wordt. Het bedrijf argumenteert dat in de publiek beschikbare bronnen die het verwerkt 'geen contactgegevens voorhanden zijn'. 'Bovendien zoeken we geen toestemming, gezien de beperkte doeleinden waarvoor we de data beschikbaar maken voor onze abonnees', voegt het bedrijf toe.

Volgens Verhage is er een onevenwicht tussen de strenge internationale regels voor de compliancediensten van een bank (die erop toezien of de instelling de interne regels naleeft) en de beperktere standaarden voor databanken als World-Check. 'Hoe kunnen de banken bij de huidige gang van zaken echt weten dat ze optimaal hun risico's aan het beperken zijn?'

Een overheidsdatabank kan een oplossing zijn, zegt Verhage. 'Die biedt het voordeel van transparantie, kwaliteitscontrole en een toegankelijke beroepsprocedure. Een wellicht meer haalbaar alternatief is het invoeren van een kwaliteitslabel waarbij de overheid op inhoud en kwaliteit controleert.' LB/EVB

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect