Machinisten plannen eind juni spoorstaking

De spoorreizigers dreigen deze maand opnieuw met twee stakingen geconfronteerd te worden. ©BELGA

De kleine spoorbonden ASTB en OVS willen eind juni staken tegen een loonakkoord voor de treinbestuurders. Dat wordt wellicht de eerste test voor de minimale dienstverlening.

Twee spoorvakbonden dienden gisteren een stakingsaanzegging in. Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) wil vanaf vrijdagavond 22 juni 48 uur het werk neerleggen. De Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS) diende een stakingsaanzegging voor 24 uur in, die start op woensdagavond 27 juni.

De reden voor het protest is de discussie over de herwaardering van de treinbestuurders. Het paritair subcomité bereikte daarover vorige week na maanden onderhandelen een akkoord. Het plan gunt machinisten een loonsverhoging van gemiddeld 6 procent. Zo krijgen ze meer anciënniteit bij de aanvang van hun loopbaan of hebben ze later recht op een jaarlijkse getrouwheidspremie van duizenden euro's.

In ruil eist de directie dat de machinisten hun productiviteit met 2 procent verhogen. Concreet moeten ze een à twee 'overgangsdagen', extra werken. De machinisten moeten die nu eigenlijk al presteren, maar krijgen ze door een kronkel in het planningssysteem kwijtgescholden. Maar die ingreep zien de twee kleine bonden niet zitten. In een brief waarschuwt de ASTB voor 'de banalisering' van het beroep van treinbestuurder, 'zonder twijfel het meest beperkende en veeleisende in de NMBS, op professioneel, medisch en psychologisch vlak'.

Toch zal het paritair comité het akkoord op 11 juli bekrachtigen. Voor de goedkeuring volstaat een tweederdemeerderheid. Die is al bereikt door de toezegging van de christelijke en liberale vakbond. Maar de kleine bonden laten zich niet doen. 'Als elke vooruitgang uitblijft en geen compromis wordt bereikt, zullen de acties hernemen en verharden na 11 juli', dreigt het ASTB. 'Er is een enorme stakingsbereidheid', aldus de OVS.

Hoewel de twee bonden maar een paar duizend leden tellen, is hun macht groot. Ze trekken vooral machinisten aan, die zich niet vertegenwoordigd voelen door de traditionele vakbonden. Bovendien kunnen treinbestuurders het spoor makkelijk in het honderd sturen. Een spontane actie van een handvol treinbestuurders in de stelplaats van Welkenraedt (bij Luik) leidde vorige week al tot vertragingen op meerdere lijnen.

De federale regering wilde de macht van de kleine bonden inperken door hen buiten de sociale verkiezingen te houden die het spoor dit jaar voor het eerst organiseert. Zo wilde ze verhinderen dat een kleine groep spoorlui met een staking het hele spoor kan lamleggen. Maar het Grondwettelijk Hof oordeelde eind vorig jaar dat de nieuwe wet een aanfluiting was van het stakingsrecht, waardoor de twee kleintjes toch mogen opkomen.

De mogelijke staking eind juni wordt zo een eerste test voor de minimale dienstverlening die de regering onlangs invoerde. Spoorwerknemers moeten uiterlijk 72 uur voor de start van de staking aangeven of ze al dan niet staken. Daarop moet het spoor de reizigers minstens 24 uur voor het begin van de staking informeren over het treinaanbod. 'We zijn er klaar voor', klinkt het bij het spoor.

Gesponsorde inhoud

Partner content