North Sea Port boven doopvont

Op een schip tussen Gent en Terneuzen is gisteren de fusie ondertekend tussen de haven van Gent en Zeeland Seaports, de koepel boven Vlissingen en Terneuzen. De fusiehaven wordt North Sea Port gedoopt en strekt zich uit van Vlissingen, Borsele en Terneuzen in Nederland tot Gent. Aan de fusie werd jaren gewerkt. Het grensoverschrijdend karakter is uniek in Europa. 'Had Willem I nog geleefd, dan had hij nu een brede grijns op het gelaat', was te horen.

North Sea Port telt 525 bedrijven en wordt in overslag de tiende haven in Europa. In toegevoegde waarde wordt het het nummer drie.

McKinsey berekende dat de overslag, de omzet en de werkgelegenheid door de fusie 15 procent sneller groeien dan als de havens zelfstandig blijven. Door de bundeling kunnen beide havens tot 2030 120 à 200 miljoen euro 'overbodige' investeringen achterwege laten. De kostenbesparingen worden op 10 miljoen euro per jaar geraamd.

Tegen 2022 wil North Sea Port zijn toegevoegde waarde met 10 procent opkrikken. De overslag moet omhoog van 62,4 naar 70 miljoen ton. Het is de ambitie om de directe en de indirecte werkgelegenheid in de fusiehaven te laten stijgen van 97.000 naar 100.000 mensen.

Beide havenbedrijven worden dochters van een Europese vennootschap. De maatschappelijke zetel komt in Nederland in Sas Van Gent. De internationale marketing van de nieuwe haven gebeurt vanuit het Havenhuis aan de Gentse Graslei.

Twee Belgen gaan de nieuwe haven leiden: Daan Schalck, de baas van de Gentse haven, en Jan Lagasse, die nu Zeeland Seaports leidt. De voorzitter wordt Gents havenschepen Mathias De Clercq (Open VLD).

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect