Ook de Fransen stappen in race naar zelfrijdende auto

De Franse autobouwer PSA stelde gisteren zijn eerste automatisch rijdende modellen voor. Daarmee storten ook de grote volumemerken zich op de ontwikkeling van die technologie.

'Trek de stekker eens uit en steek hem er opnieuw in', roept de ingenieur van PSA tegen haar collega. De zelfrijdende Citroën C4 Picasso die de Franse autobouwer gisteren aan de rand van Parijs voorstelde, heeft bij de start nog last van kinderziektes. Maar zodra de ingenieur het prototype, dat vol kabels en computers zit, de autosnelweg oprijdt, lukt alles verbazend vlot.

Op een grote tablet op het midden van het dashboard komt alle informatie samen van de 20 sensoren die aan de auto hangen. Zo wordt duidelijk waar alle objecten zich rond de auto bevinden, en of autonoom rijden mogelijk is.

Met een druk op een knop op het stuur activeert de chauffeur de autonome modus. De Citroën trekt automatisch op tot de gevraagde snelheid en verandert op verzoek van de bestuurder zelf van rijstrook. Als de auto een ander voertuig ziet naderen, wacht hij met invoegen. Druk gesticulerend met haar handen laat de Franse ingenieur de auto kilometers lang tussen het redelijk drukke verkeer rijden zonder het stuur of de pedalen aan te raken. Maar op een rit van een half uur loopt het wel twee keer mis. Na een bruusk maneuver maakt een alarmsignaal duidelijk dat de chauffeur het stuur meteen moet overnemen.

PSA, de groep boven Peugeot, Citroën, het premiummerk DS en binnenkort ook Opel, is nog niet erg lang met autonome technologie bezig. Recent kreeg de autobouwer van de Franse overheid de toestemming om een 20-tal prototypes met allerlei autonome technologieën op de autosnelweg te laten testen, ook door 'gewone burgers'.

Volgend jaar brengt het bedrijf de DS7 Crossback op de markt, die het tweede niveau van autonoom rijden zal bereiken (zie kader). Zo zal de auto zelf kunnen parkeren, zonder dat de bestuurder aan de pedalen komt. Vanaf 2020 wil de groep de stap zetten naar het derde autonome niveau, waarbij de auto het rijden volledig overneemt.

Daarmee hinkt PSA nog een stuk achterop. Premiummerken zoals Mercedes, BMW, Volvo of het elektrische Tesla bieden nu al heel wat meer zelfrijdende technologie in hun auto's aan. Toch is het opvallend dat ook een 'doorsnee' autobouwer zoals PSA op de kar van de zelfrijdende auto's springt. Het investeert zelfs liever in de eigen ontwikkeling van software en algoritmes dan die gewoon aan te kopen bij grote toeleveranciers. 'Dan zijn we niet zeker van de kwaliteit', klinkt het zelfbewust.

PSA, dat na enkele moeilijke jaren weer successen boekt, kiest er wel bewust voor de autonome gadgets eerst in zijn premiummerk DS te integreren, en pas nadien de volumemerken Peugeot en Citröen te laten volgen. Maar het zelfverklaarde doel van de Franse autobouwer is duidelijk: 'Autonoom rijden voor iedereen.'

DE VIJF STAPPEN NAAR DE VOLLEDIG ZELFRIJDENDE AUTO

Hands on:

chauffeur krijgt hulp maar blijft met handen aan stuur

Hands off:

auto rijdt automatisch maar chauffeur houdt continu toezicht

Eyes off:

auto rijdt autonoom, maar chauffeur moet controle soms kunnen overnemen

Mind off:

chauffeur zit in auto maar kan slapen

Driverless:

geen chauffeur aanwezig

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect