RPQR vreet aan ROAS

Bij een vrij rustige handel op Wall Street - de Dow Jones kabbelde 0,3 procent hoger naar 21.807 punten - viel de uitschuiver bij Trivago op. De populaire vergelijkingssite tuimelde 16,3 procent naar 12,49 dollar. Trivago voorspelt niet langer een omzetgroei van 50 maar van 40 procent. Daardoor zal de brutobedrijfswinst (ebitda) dit jaar dalen tegenover 2016.

Trivago heeft een ongewoon bedrijfsmodel. De site laat bezoekers louter toe hotels met elkaar te vergelijken, vervolgens verwijst Trivago door naar boekingssites zoals moederbedrijf Expedia, Travelocity of Priceline.com. Net als heel de dotcomsector goochelt Trivago met alternatieve prestatiebarometers die doen duizelen. Wat blijkt? De rek is uit de RPQR, waardoor de ROAS onder druk staat. Dat koeterwaals betekent dat Trivago minder vergoedingen ontvangt voor surfers die doorklikken en een kamer boeken. En omdat de reclame-uitgaven - bij Trivago liefst 90 procent van de omzet - wel nog stevig groeiden, was er stevige druk op de marges.

Lees verder

Advertentie
Advertentie