Start-up Qover lanceert online verzekering voor reizigers

De Belgische start-up Qover werkt vooral achter de schermen voor grote namen als Toyota en Deliveroo. Nu hoopt hij ook een grote groep consumenten direct aan te spreken met een reisverzekering.

Als een van de posterboys van de Belgische fintechwereld maakte Qover vooral naam met tools waarmee grote klanten verzekeringen op maat kunnen maken. De Belgische autodealers van Toyota werkten via Qover een verzekering uit die kopers van een nieuwe wagen beschermt tegen waardeverlies bij diefstal. Voor de maaltijdbezorger Deliveroo ontwikkelde Qover dan weer een specifieke ongevallenverzekeringen.

Met de lancering van een eigen digitale reisverzekering, onder de merknaam Nomad, richt Qover zijn pijlen nu op de particuliere klant. Die kan voor zo'n 4,5 euro per maand een polis afsluiten om zich in te dekken tegen ongevallen op reis, verloren of beschadigde bagage, vluchten die worden geschrapt en andere typische pechverhalen.

'Op zich is het product vrij klassiek', zegt Quentin Colmant, een van de medeoprichters van Qover. 'Al zijn we ervan overtuigd dat wij minder verwarring veroorzaken. Onze polissen, waarvoor we samenwerken met de Britse verzekeringsmarkt Lloyd's en de verzekeraar Allianz, dekken alles.'

Toch is het niet meteen de bedoeling de traditionele verzekeraars van de troon te stoten, zegt Colmant. 'We zijn dit project vooral begonnen om goed te doorgronden hoe je via e-commerce zo efficiƫnt mogelijk producten kan verdelen. Daarvoor hebben we in Qover ook een labo opgezet waar we volop kunnen experimenten met alle mogelijke e-commercetechnieken.'

Ondertussen blijft Qover volop profiteren van de opmars van de platformeconomie, waarbij bedrijven steeds meer overschakelen van vaste contracten op freelancers die zelf kiezen wanneer ze hun diensten aanbieden en daar speciale verzekeringen voor nodig hebben. 'Sinds kort zijn we ook de verzekeraar van de Britse Deliveroo-bezorgers. Als Deliveroo door de instap van Amazon nog een versnelling hoger gaat schakelen in Europa, kan dat ons een enorme duw in de rug geven.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect