'Succes smaakt nog lekkerder als je het niet meer verwacht'

©Siska Vandecasteele

Nu we dachten dat de hype van de kook- en voedingsboeken eindelijk voorbij was, duikt een nieuwe naam op. De West-Vlaamse antidieetgoeroe Sandra Bekkari staat met twee boeken in de top tien. 'Ik ben niet de kloon van Pascale Naessens. Ik heb er hard voor moeten vechten.'

SOEPJE VAN COURGETTE EN RUCOLA, MET TOMAAT EN MOZZARELLA

1 l groentebouillon, 1 kleine courgette, 80 g rucola, 1 tl vloeibare honing, zeezout, kerstomaatjes, 6 bolletjes mozzarella, enkele blaadjes rucola, zwarte peper, provençaalse kruiden (20 min)

Als we tegen lunchtijd bij Sandra Bekkari (43) thuis in Zwevezele arriveren, staat ze achter het fornuis in een pot te roeren. 'Dit maakt me rustig. Ik kook heel graag, maar sta niet graag uren in de keuken. Ik maak het liefst gerechten die na een halfuur op tafel staan'.

Mager als een panlat is ze, maar niet door te diëten. 'Twintig jaar geleden begon ik met een fitnesscentrum in Oostende. Ik gaf er ook voedingsadvies aan klanten. Met een speciaal computerprogramma berekenden we exact hoeveel energie iemand verbruikte en maakten we een voedingsschema op. Het lijkt simpel: als je minder calorieën inneemt, val je af. Maar het werd me snel duidelijk dat het zo niet werkt. Mensen vallen af, om vervolgens alle verloren kilo's weer bij te komen. Heel demotiverend. Ik heb mensen de vreemdste diëten zien doen: soepdieet, ananasdieet, citroensapdieet...'

Toen de fitnessketen Healthcity haar zaak overnam, ging Bekkari opleidingen volgen, onder meer aan de Open Universiteit Nederland. 'Ik las stapels boeken en wetenschappelijke studies. Met de kennis en de ervaring die ik had opgedaan, werkte ik mijn eigen methode uit.' In 2008 begon ze onder de merknaam Sana een voedingsadviesbureau, met een netwerk van voedingsdeskundigen en diëtisten verspreid over Vlaanderen.

Ze haalt de honingtomaatjes uit de oven en voegt ze samen met de mozzarellaballetjes toe aan de soep. Tussen twee buien door gaan we naar buiten, om onze soep te eten. 'Buiten eten is altijd gezonder. We halen vitamine D maar in beperkte mate uit onze voeding. Bovendien helpt zonlicht bij de aanmaak van serotonine, wat 's avonds omgezet wordt in melatonine, een hormoon dat we nodig hebben om goed te kunnen slapen.' Gezonde voeding en gezonde slaap gaan samen. Bekkari: 'Het is bewezen dat mensen die onvoldoende slapen meer honger hebben en minder snel verzadigd zijn.'

Omdat we zelf nog lang niet verzadigd zijn, scheppen we een kom soep in. Ze smaakt heerlijk. 'Toen in april vorig jaar de eerste 'Nooit meer diëten' uitkwam, liep ik een Standaard Boekhandel binnen. Na lang zoeken vond ik mijn boek helemaal achterin, op het schap mens en gezondheid. Ik belde wanhopig naar de uitgever: 'Ze gaan mijn boek nooit vinden!' Die antwoordde laconiek: 'Als je in de top tien raakt, is dat probleem opgelost. Dan krijg je de beste plek.'

Bekkari, die in West-Vlaanderen wel wat bekendheid geniet omdat ze al vier jaar op Focus-wtv een kook- en voedingsprogramma heeft, sprak haar netwerk aan en gebruikte sociale media om haar boek te promoten. Enkele weken later belde de uitgever om te zeggen dat ze in de top tien stond. Sinds januari is er een tweede 'Nooit meer diëten' uit, die al 29 weken onafgebroken in de top tien van best verkochte non-fictie staat. Het eerste boek is inmiddels aan een achtste herdruk toe.

Friet op Werchter

Het recept van Bekkari is simpel: eet alles wat je wil, maar zorg dat minstens de helft groenten en fruit zijn. 'Als ik naar Werchter ga, eet ik ook een hamburger en een pak friet. Ik geloof in de 80/20-regel. Als je levensstijl voor 80 procent gezond is, maken die 20 procent het verschil niet.'

De Sana-methode blinkt uit in eenvoud. In tegenstelling tot meeste goeroes hanteert deze antidieetgoeroe geen lange lijsten van verboden voedingswaren. 'Eetgewoonten moet je geleidelijk veranderen. Veel mensen eten de hele dag door zonder iets te proeven. Hap-slik-weg.'

Bekkari schenkt onze glazen vol. 'Kleine aanpassingen geven de grootste resultaten. Als je dagelijks een glas frisdrank door water vervangt, kan je in een jaar 5 kilo verliezen.' Ze raadt aan elk anderhalf uur een glas water te drinken. 'Honger en dorst worden vaak verward. Veel mensen vervallen in ongezonde eetgewoonten omdat ze tijdens de dag veel te weinig drinken en eten. Dan stoppen ze 's avonds aan een tankstation om zich vol te proppen. Of ze plunderen thuis de snoepkast.'

Zou het echt zo simpel zijn? 'Veel mensen beseffen niet dat ze dorst hebben, ze voelen zich enkel vermoeid. Elke sporter weet dat je 10 procent minder resultaten haalt zodra je 1 procent vochtverlies hebt. Dat geldt ook buiten de sport.'

Ook Bekkari's andere adviezen zijn simpel. Om ervoor te zorgen dat je jezelf overdag - als je druk bezig bent - uithongert, begin je elke dag met een uitgebreid ontbijt. 'Ontbijt als een koning, lunch als een prins en dineer als een bedelaar. Dat cliché klopt echt. Als je ontbijt bestaat uit witte boterhammen met choco, krijg je snel weer honger. Als je 's middags vervolgens een belegd broodje eet en 's avonds een spaghetti, heb je de hele dag door hetzelfde gegeten: tarwe.'

SALADE VAN JONGE SPINAZIE, MET MANGO EN GEGRILDE HALLOUMI

1 mango, 3 el olijfolie, 1 el witte wijnazijn, zwarte peper, 100 g jonge spinazie, 200 g halloumi, 2 el pistachenoten (15 min)

Terwijl Bekkari de lunch serveert, geeft ze nog meer tips. 'Zolang het grootste deel van je bord uit groenten bestaat, is er geen probleem. Maar veel mensen eten veel te veel koolhydraten. Vergelijk ze met brandstof voor je auto. Als je veel kilometers doet, moet je vaker tanken. Staat je auto vaak in de garage, moet je minder tanken. Met een zittend beroep moet je niet bij elke maaltijd koolhydraten eten.'

Bekkari heeft zo haar eigen manier om haar gezin meer groenten te doen eten: 'Ik zet alleen de potten met groenten op tafel, de andere blijven in de keuken. Een simpele truc, maar het helpt.' Wat vooral helpt, is dat Bekkari lekker kan koken, en dat haar gerechten makkelijk te bereiden zijn.

Het warm water heeft ze niet uitgevonden. Veel van wat ze zegt, doet denken aan wat in de boeken van Pascale Naessens staat, die voor de komst van Bekkari de boekenlijstjes domineerde. Een nieuwe stem kan je haar amper noemen.

'Sommige mensen willen er een strijd van maken. Ik heb op sociale media al eens als commentaar bij een recept gekregen: 'Dat is afgekeken van Pascale Naessens.' Mijn keuken is inderdaad geïnspieerd op de mediterraanse keuken, net als die van Pascale. Maar ik ben al tien jaar met voeding bezig en had zelfs al twee boeken geschreven over mijn methode voordat zij met haar boeken kwam.'

Bekkari is het ook niet met alles eens wat Naessens schrijft: 'Ik geloof niet in diëten, dus ook niet in combinatiediëten. Van Pascale Naessens mag je geen eiwitten en koolhydraten combineren. Ik vind dat onzin. Quinoa is een goede bron van koolhydraten én plantaardige eiwitten. Die combinatie komt voor in de natuur, dus mag ze van mij ook op het bord.'

'We zitten elkaar niet in de weg', besluit ze, terwijl ze een hap mango neemt. 'Er is plaats voor iedereen die met gezond eten bezig is.' Toch doet Bekkari's uitgever, Borgerhoff & Lamberigt, er alles aan om een deel van de koek van Naessens in te pikken. Het lijkt erop dat de Naessens-hype wat over zijn hoogtepunt is. Er wordt al gebrainstormd over een derde boek. 'Ik weet dat dit niet blijft duren, dat mijn houdbaarheidsdatum als auteur van kookboeken beperkt is. Maar ik geniet ervan. En als het succes van de boeken voorbij is, heb ik nog altijd mijn bedrijf.'

Dat bedrijf bestaat nu acht jaar. Behalve voedingsadvies aan particulieren geeft het ook advies aan bedrijven. 'Bij Thermote & Vanhalst verzorg ik al vijf jaar een Sana-menu in het bedrijfsrestaurant. Ze noemen het 'de gezonde stove'. Ik kook niet zelf voor bedrijven, maar kijk er wel op toe dat wat op tafel komt gezond en lekker is. Ik ga ook geregeld proeven.'

Ook Siemens en de Accor-hotelgroep zijn klant. En als vaste partner voor Partena verzorgt Sana workshops voor bedrijven die erbij zijn aangesloten. 'De vraag neemt snel toe. Bedrijven zien in dat ze hun werknemers niet alleen aan zich kunnen binden met loon, maar ook met het vooruitzicht op een gezond en evenwichtig leven. Het loont de moeite daarin te investeren. Dankzij gezonde eetgewoonten zijn werknemers ook productiever en worden ze minder snel ziek.'

Zijden draadje

Bekkari weet wat te doen en is volop bezig haar netwerk van 15 consulenten uit te breiden. Maar drie jaar geleden hing de toekomst van haar bedrijf aan een zijden draadje. Twee Sana-vennootschappen gingen over de kop. 'Het is deel van mijn verhaal', zegt ze openhartig. 'Vroeger waren bijna alle Sana-consulenten werknemers. Het was een ingewikkelde structuur met zware overheadkosten. De boekhouder zei: 'Zo kan het niet langer. Ik raad aan er de stekker uit te trekken.'

'Het was een harde noot om te kraken, maar ik ben trots dat het proper gegaan is. Ik sta recht in mijn schoenen. Alle leveranciers zijn betaald, het personeel heeft zijn loon via het sluitingsfonds gekregen. Sommige consulenten zijn opnieuw als zelfstandige voor Sana aan de slag.'

In twee mokkken strooit ze matcha-poeder, een Japanse groene thee die al achthonderd jaar door monniken wordt gedronken. Behendig klopt ze het poeder tot het drankje licht schuimt. 'Na het faillissement heb ik overwogen mijn passie op te bergen en ergens in loondienst te gaan werken. Maar dit is wat ik het liefst doe. Het is wie ik ben. Als ik 's nachts in bed niet kan slapen, bedenk ik combinaties voor recepten.'

Ze wordt emotioneel, maar herpakt zich snel. 'Dat het nu wel heel goed gaat, doet deugd. Succes waar je niet meer op hoopt, smaakt dubbel zo lekker.' Ze haalt een stuk chocola uit de kast. 'Ik heb altijd chocolade bij. Dat zit in mijn 20 procent zonde. Ik kan niet zonder.'

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect