kaaiman

Tanneke Tielt

'Het was er ver over, uw Vischman', schrijven vele boze lezers. 'Grof en niet grappig.' Inderdaad, ootmoedig geven wij het toe: het was er ver over. Onze excuses aan Ignaas Devisch, die eigenlijk een heel goede professor is. De beste, toch van de Universiteit Gent. Hij mag zijn opiniestuk nog altijd sturen, want dat is nog het ergste van de affaire: iedereen wil nu wel eens weten hoe dat precies zit, met zijn stellingen over de NIPT-test. Ook Kaaiman beledigen mag, zij het over maximaal 3.400 tekens. Send naar Kaaiman@tijd.be, en het wordt hier integraal gepubliceerd.

In blijde afwachting valt ons oog op een opmerkelijk bericht in een krant waarvan de redactionele ethiek overeenstemt met het mensbeeld van Rik Torfs: 'In een woon-zorgcentrum in het West-Vlaamse Tielt is schurft vastgesteld. Alle beddengoed wordt ververst, er wordt extra linnen aangerukt, en iedereen wacht een douche.' Ingrepen die men niet meteen verwacht in een woon-zorgcentrum en die wijzen op de ernst van de situatie.

Woont iemand van u in Tielt? Doe dan iets, of u krijgt zelf ook nog een slechte naam. Schurft zeg. Eerder was er het filmpje uit het slachthuis, waar beer en zeug geschopt en geslagen en op elektrische schokken getrakteerd werden, waarna de zaak twee weken dicht moest tot iedereen het vergeten was en ze opnieuw open mocht. Niet zodra was die storm gaan liggen of nieuwe beelden van dierenvrienden toonden aan dat in een broeierij kip en kuiken op gruwelijke wijze werden mishandeld. Met hanen waren ze wat voorzichtiger.

Wiki: 'De oudste vermelding van Tielt (Tiletum) dateert uit 1105. In 1245 werden aan Tielt stadsrechten verleend. Er werd een lakenhalle gebouwd, een noviciaat van de Minderbroeders en een Latijnse school. Tussendoor werd Tielt meermaals verwoest door een stadsbrand, of door de Gentenaren die weer eens oorlog kwamen voeren.'

Het zou weer moeten lukken: de Gentenaren die oorlog kwamen voeren, ook dat is van alle tijden. En dan: 'In 1602 werd Tanneke Sconyncx beschuldigd van hekserij en gemarteld tot ze bezweek.' VoilĂ , we zijn er al: die merkwaardige drang naar geweld hebben de Tieltenaren sinds eeuwen met de moedermelk ingezogen.

Het archief bracht geen uitsluitsel, maar de kans dat in De Tijd ooit aandacht is besteed aan het wrede lot van Tanneke Sconyncx is klein. Tanneke, en wij vragen ons af of wij dit echt aan het schrijven zijn, heeft op de markt van Tielt een licht erotisch getint standbeeld, van de vaardige hand van Jef Claerhout. Hij zou best familie kunnen zijn van die Sarah van onze voorzitter. Wiki: 'Als een engel stijgt Tanneke ten hemel. Het touw waarmee ze gekneveld wordt, slingert zich rond de paal waarlangs enkele ratten lopen.'

Beter dan dat kun je Tielt niet samenvatten. Mochten ze in een andere gemeente iemand wegens hekserij gedurende vier dagen hebben gefolterd, zouden de nazaten dat ontkennen of er in alle talen over zwijgen. In Tielt maken ze er een standbeeld van, midden op de Markt. En aan het belfort hangt een gedenkplaat: 'Tannekin, Duivelin, Toveresse, Zwarte Messe. Satansbruid, Heksenkruid, Gottem en Tielt, Wat heeft u bezield.'

Een andere krant: 'In Aarsele, een deelgemeente van Tielt, zijn zeven koeien en een stier uitgebroken, op zoek naar water.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie