Teun geeft Arcadis een dreun

De Burj Khalifa in Dubai. ©© belga

In Amsterdam viel in volle eindejaarsrally die ene dissonant extra hard op: Arcadis ging hard onderuit na een kritisch rapport van een analist die al vaker aannemers op de korrel nam.

Het is niet de week van de Amsterdamse aannemers. Nadat eerder op de week BAM en VolkerWessels klappen hadden geïncasseerd omdat ze zich miskeken hadden op een groot zeesluizenproject in IJmuiden, was vrijdag Arcadis de kop van Jut.

Het ingenieursbedrijf, dat in ons land onder meer voor de A11-snelweg tekende en in Dubai de Burj Khalifa-wolkenkrabber liet verrijzen, dook 5,5 procent lager naar 17,88 euro.

De oorzaak is Teun Teeuwisse, de vroegere steranalist van Kempen & Co. Die luidde als eerste de alarmbel over Imtech, het ingenieursbedrijf dat later over de kop zou gaan, en nam ook al BAM op de korrel. Kempen stuurde Teeuwisse later wandelen, maar de analist heeft zijn invloed bij de Nederlandse belegger duidelijk niet verspeeld.

Vrijdagochtend verscheen in De Financiële Telegraaf een kritisch stuk over Arcadis van TT Research - twee keer raden waar die letters voor staan. Daarin stelt Teeuwisse dat Arcadis een forse kapitaalronde nodig heeft omdat de aannemer naast met scherpe concurrentie ook af te rekenen heeft met de erfenis van een creatieve boekhouding die ook Imtech niet vreemd was: te enthousiast 'voorafnames' boeken op de winst die projecten zullen opleveren.

'Er werden steeds meer boekhoudkundige trucs toegepast om de maximale bonus voor het bestuur veilig te stellen', schrijft de analist. Teeuwisse stipt onder meer aan dat Arcadis steeds meer en sneller factureerde, terwijl de rekeningen langer onbetaald bleven: gemiddeld 95 dagen, tegenover 50 à 60 dagen enkele jaren geleden.

Een woordvoerder van Arcadis liet aan DFT weten zich 'niet te herkennen' in het rapport. 'We zijn de jongste jaren erg actief in Azië en het Midden-Oosten. Daar heerst een andere betalingsmoraal', luidt de verklaring voor het veranderde klanten- en leveranciersbeleid.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect