Wat uit Brussel komt, heeft een randje

'Overal ter wereld word ik aangesproken op wat in Brussel broeit.' Als iemand het momentum van de Brusselse hiphop in perspectief kan plaatsen, is het wel dj Lefto. De geboren en getogen Brusselaar volgt de rapscene al twee decennia vanop de eerste rij. Met zijn getraind oor voor al wat underground, nieuw en spannend is, wordt hij wereldwijd gezien als een smaakmaker voor wie zijn gading buiten de mainstream zoekt. En wat hij zijn luisteraars nu aanreikt, komt hoe langer hoe meer uit zijn eigen Brussel.

'We hebben een hele gezonde scene, vol creativiteit in beats en teksten. Zowel Nederlandstalig als Franstalig', zegt Lefto. 'Er schuilt ook nog enige rauwheid in, iets wat te vaak ontbreekt in de rapscene vandaag, die heel poppy is geworden. Misschien word ik oud, maar veel van wat ik in hiphop hoor, klinkt als Disneyland in mijn oren.' (lacht)

Wat uit Brussel komt, heeft dus vaak wel nog een scherp randje. Al is er ook ruimte voor een puntje kritiek van een van de godfathers van de Brusselse rapwereld. 'De echte diepere laag, de maatschappijkritiek die lang eigen was aan de hiphop, die mis ik wat. Terrorisme, armoede, corruptie, er is vandaag veel om je boos over te maken. Maar ik denk dat jongeren daar weinig mee bezig zijn. Je scoort er niet mee, het draagt weinig bij aan je imago.'

De Brusselse rapwereld is goedgevuld. Meer dan in andere Belgische steden is er sprake van een scene die ook verder dan onder de eigen kerktoren voor rimpelingen creëert. De in Kinshasa geboren Brusselaar Damso is met zijn op Amerikaanse leest geschoeide muziek razend populair in Frankrijk en het commerciële gezicht van de hoofdstad. Meer underground werpen ook rappers als Caballero, JeanJass of het voornamelijk Nederlandstalige collectief Stikstof - met hun bekendste exponent Zwangere Guy - zich op.

Toch is het Roméo Elvis die met zijn doorbraak in Vlaanderen de hoogste ogen gooit. Lefto: 'Zo'n doorbreking van de taalgrens is uitzonderlijk. Maar ze is niet uniek. Ik denk dat Roméo nu op het punt zit waar Starflam 15 jaar geleden zat. De Luikse rapgroep trad ook in heel Vlaanderen op voor volle zalen en haalde een gouden plaat. Dat het zo lang geduurd heeft voor er opvolging kwam, ligt er misschien aan dat België een kleine vijver is om in te vissen. Dan slaat succes al eens een generatie over.'

Lefto is trots dat hij de Brusselse rap en Roméo Elvis mee op de kaart kan zetten. Maar hij is ook beducht voor de snelheid waarmee het opveert. 'Twee jaar geleden zag ik Roméo nog als een gast van L'Or du Commun. De rapformatie had een maat meegenomen die ook iets mocht rappen. (lacht) Zo snel is het gegaan.'

Soms vraagt Lefto zich af of het door het internet niet allemaal te snel gaat. 'In de muziekindustrie van vandaag kan je in zes maanden tijd een monsterhit scoren en weer vergeten zijn. Terwijl mensen in essentie trage wezens zijn.' BS

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect