Zoomende drones palmen Brussel in

Op de eerste pan-Europese vakbeurs in het congrescentrum Square tonen zo'n 50 standhouders wat hun drones kunnen. ©© Wim Kempenaers

Het aantal commerciële toepassingen met drones blijft groeien, bleek op de eerste pan-Europese beurs voor de vliegende robotten in Brussel.

Drones die landmetingen doen voor onder meer de mijnreus Rio Tinto en de bouwreus Wienerberger. Daar pakte het Leuvense Virtual Survey gisteren mee uit op de Commercial UAV (unmanned aerial vehicle) Expo in Brussel, de eerste en driedaagse pan-Europese vakbeurs voor drones. Niet alleen de Belgen waren op het appel. De eerste editie van de beurs kleurt best internationaal: een 500-tal bezoekers uit ruim 40 landen tot nu toe en 50 standhouders uit 23 landen, waaronder Saoedi-Arabië, Israël, Turkije en Zweden.

Maar de organisatie zat gisterochtend al met haar hoofd bij de volgende editie, al had de huidige nog een dag te gaan. 'Volgend jaar kunnen we de drones op DronePort (een test- en bedrijvencentrum voor drones, red.) in Limburg laten vliegen. Voor klanten tienduizenden euro's neertellen voor een professionele drone, willen ze het toestel in volle actie zien', zegt Lisa Murray. De Amerikaanse is het hoofd van Commercial UAV Expo, het bedrijf dat de afgelopen drie dagen de Brusselse expo organiseerde.

In het congrescentrum Square - vlak bij het station Brussel-Centraal - konden de drones in een kooi hooguit vier meter hoog vliegen. Op het vorig jaar geopende DronePort, een 475 hectare groot terrein op de oude luchtmachtbasis van Brustem (Sint-Truiden), gaan drones in drie testzones tot 300 à 600 meter hoog.

Met 4,5 miljoen euro startkapitaal (van de investeringsmaatschappij LRM, Vlaanderen en het autonome gemeentebedrijf AGOST) wil DronePort uitgroeien tot Europa's grootste testcentrum voor drones. Voorlopig zijn de luchtruimen boven het Franse Bordeaux en het Deense Odense de enige concurrenten. Dat verklaart waarom bedrijven uit Nederland, Duitsland en Frankrijk in Limburg hun drones demonstreren aan potentiële klanten. 'Binnenkort volgen misschien Oost-Europese en Chinese bedrijven', zegt Peter Dedrij, die de ontwikkeling van DronePort aanstuurt.

In september begint op DronePort de bouw van een campus waar een incubator en de sectorfederatie European UAV Knowledge Area (EUKA) een 'dronecommunity' zullen uitbouwen. En waar opleidingen voor dronepiloten georganiseerd worden, net als onderzoeksprojecten naar dronetoepassingen.

Vandaag herbergt DronePort 17 start-ups die werken aan toepassingen (hard- en software) voor drones. Ook grotere bedrijven vinden stilaan de weg naar Brustem. Sabca, de Belgische onderdelenbouwer voor de lucht- en ruimtevaart, kondigde deze week aan dat het zich op DronePort zal vestigen om zijn onderdelen voor drones te testen. Bpost gaat in Brustem dan weer een vliegende pakjesdienst testen. 'We hebben nog maar het topje van de ijsberg van de mogelijkheden met drones gezien', zegt Dedrij. 'Meer en meer bedrijven, waaronder hoogspanningsnetbeheerder Elia, schrijven een lastenboek uit voor dronediensten.'

Vandaag zetten bedrijven, vooral in de bouwsector, drones meestal in voor inspecties, metingen en het bepalen van volumes, bleek gisteren op de Brusselse beurs. Zo pakte het Nederlandse Aerialtronics er uit met een cameradrone die met artificiële intelligentie zelf beslist vanuit welke hoek bijvoorbeeld een barst in een windturbine het best in beeld wordt gebracht. 'Eens een drone een zak cement kan opheffen, zal de bouwsector nog meer veranderen', zegt Mark Vanlook van de Vlaamse dronesectorfederatie EUKA.

Op termijn zal zowat elke sector drones inzetten, stellen hij en Dedrij. Maar eerst moet de technologie verbeteren. Zo is er voor precisielandbouw met drones gesofisticeerdere software nodig. Ook zijn aanpassingen van de wet noodzakelijk. Vandaag moet een drone altijd in het zicht van de piloot blijven en is 's nachts vliegen verboden.

Dat staat industriële toepassingen in de weg, stelt de sector. Zo ook de hoogtelimiet van 90 meter, die buiten DronePort geldt. Sommige toepassingen zijn pas nuttig vanaf 120 meter, luidt het. Dan is Europa minder streng met zijn richtlijn van 150 meter. In de Europese Commissie broedt een werkgroep op een harmonisering van de regels in de EU-lidstaten. Vandaag kan een Belgische dronepiloot niet in een ander land vliegen, en buitenlanders niet in ons land.

2 MILJOEN DRONES VERKOCHT

Vorig jaar werden wereldwijd 2 miljoen consumentendrones verkocht. In België gaat het om zo'n 50.000. Het aantal professionele of commerciële drones (UAV's of unmanned aerial vehicles) klom naar 110.000. Dit jaar zou dat cijfer groeien tot 174.000. Voor België zijn geen afzonderlijke cijfers voorhanden.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect