Advertentie

2 miljoen voor uitbouw aanbod nachttreinen

©BELGA

De federale regering maakt volgend jaar 2 miljoen euro steun vrij voor spoorwegmaatschappijen die de stap willen zetten naar het aanbieden van nachttreinen.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil van ons land een hub voor nachttreinen maken. Een belangrijke hinderpaal is de investering die daarbij komt kijken, in afwachting van de uitbouw van een groter reizigersaantal. De 2 miljoen euro moet daarbij helpen. Gilkinet pleit er bij de Europese Commissie voor de regels voor staatssteun te versoepelen, ook voor internationale treinen en nachttreinen. 'Europa heeft mooie ambities met de Green Deal, en die ambitie moet nu vertaald worden in concrete acties. Daarom moet er dringend een eind komen aan de oneerlijke concurrentie tussen internationale treinen en vliegtuigen, zeker voor heel korte afstanden', zegt Gilkinet. 

Back on Track Belgium, een actiegroep die zich inzet voor nachttreinen, zegt in een reactie blij te zijn met de steun van de federale regering. Maar de actiegroep hekelt het schamele bedrag dat vrijgemaakt wordt. 'Wij weten ook dat de budgettaire middelen beperkt zijn. 2 miljoen euro per jaar - dat is nog geen 5.500 euro per dag - lijkt ons echter wel heel weinig.' Daarom wil de organisatie een gesprek met Gilkinet.

De actiegroep wijst erop dat spoorwegmaatschappijen die nachttreinen inleggen, amper moeten investeren in infrastructuur. '25 jaar geleden doorkruisten meer dan tweehonderd nachttreinen elke nacht Europa. Reken daar nog eens een kleine honderdtal nationale nachttreinen bij. Nu rijden er nog een dikke twintigtal internationale nachttreinen op een infrastructuur die er, ten opzichte van twintig jaar geleden, nochtans op vooruitgegaan is', luidt het. Alleen op het vlak van comfortabel en modern rollend materieel moet een investering gebeuren, zegt Back on Track Belgium.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud