Belgische fiscus verscherpt controles op verrekenprijzen

De Belgische fiscus heeft sinds 2004 de controles op 'transfer pricing' verscherpt, maar gaat niet zo ver als andere EU-landen. Dat blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young in meer dan 30 landen. 'Transfer pricing' (verrekenprijzen) is een mechanisme om de prijs vast te stellen van transacties die binnen een multinational plaatsvinden.

(belga) Als het mechanisme oordeelkundig wordt ingezet, kunnen de bedrijven optimaal gebruik maken van bestaande lokale belastingvoordelen, luidt het.

De belastingautoriteiten overal ter wereld zijn beter geïnformeerd en voorbereid dan ooit tevoren, zegt E&Y. De druk om meer inkomsten te halen uit maatregelen tegen belastingontduiking is daar ongetwijfeld niet vreemd aan. Ze zijn het grotendeels eens over de principes van verrekenprijzen, maar in de uitvoering loopt hun aanpak sterk uiteen.

Zo passen bijvoorbeeld de VS, Canada, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk nieuwe technieken toe om strikter toe te zien op de naleving van de regels inzake 'transfer pricing'.

'Bedrijven moeten er vandaag rekening mee houden dat de belastingautoriteiten overal ter wereld een volledig beeld zullen krijgen van hun algemene belastingpositie, en dat alle maatregelen die ze in één land nemen, gevolgen zullen hebben voor hun hele business, ' zegt Herwig Joosten, verantwoordelijke Vennoot Transfer Pricing Services voor Ernst & Young België.

'Een Belgische ruling kan in principe doorgespeeld worden aan een buitenlandse belastingadministratie,' luidt het.

De Belgische fiscus heeft een centrale auditcel opgericht. Multinationals worden regelmatig geconfronteerd met 'vragen om inlichtingen' met betrekking tot de relevante economische stromen binnen een groep. De controles zijn meestal heel gericht en de controleurs beschikken over een toenemende expertise. Maar de administratie heeft vooralsnog geen voorafgaande documentatievereisten opgelegd of bestraffingsregels ingevoerd.

(foto bloomberg)

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud