Bourgeois laat reclame rond kinderprogramma's toe

(tijd) - Adverteerders mogen weldra voor en na een kinderprogramma reclamespotjes uitzenden. Met pijn in het hart laat de Vlaamse minister van Media, Geert Bourgeois (N-VA, foto Belga), de zogenaamde vijfminutenregel vallen. De Vlaamse zenders kunnen daardoor met gelijkere wapens vechten tegen buitenlandse omroepen als Nickelodeon.

De vijfminutenregel zegt dat er op televisie vijf minuten voor en na een kinderprogramma geen reclame mag te zien zijn. Minister Bourgeois is principieel voorstander van die bescherming, maar stelt vast dat ze helaas niet werkt. Televisiezenders omzeilen ze door tussen het reclameblok en het kinderprogramma een muziekclipje te draaien. Bovendien geldt ze slechts voor Vlaamse zenders. Buitenlandse stations, zoals Nickelodeon en Cartoon Channel, kunnen ongehinderd adverteerders van speelgoed, snoep en pretparken aantrekken.

'We zijn in de Europese Unie nogal uniek met de vijfminutenregel', zegt Ben Weyts, de woordvoerder van Geert Bourgeois. 'We hebben daarom geprobeerd hem in de hele EU te laten invoeren, maar behalve Zweden wilde niemand ons volgen. We stonden daar alleen.'

Daarom kwam er een plan B. 'We hebben geprobeerd de vijfminutenregel te laten toepassen op alle televisiezenders die in Vlaanderen op de buis komen', zegt Weyts. Maar ook dat voorstel stuitte op een veto bij de Europese Commissie.

Het resultaat is dat er op de Vlaamse advertentiemarkt soepeler regels gelden voor zenders als Nickelodeon dan voor televisiezenders als VT4 en VTM. Het gevaar bestaat dat de Vlaamse commerciële zenders en Vlaamse productiehuizen daarom niet langer investeren in kindertelevisie, of dat gaan doen via een buitenlandse vennootschap.

Een moeilijke situatie dus. 'We zijn principieel voor de vijfminutenregel', zegt Weyts, 'maar we snijden ermee in ons eigen vel. Daarom gaan we nu afspraken maken met de Vlaamse commerciële zenders. Wij stappen af van het reclameverbod. In ruil stellen zij een deontologische code op, zodat kinderen niet al te veel worden blootgesteld aan commerciële boodschappen. De gesprekken daarover zijn bezig', zegt Weyts.

BH

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect